Проаналізовано психолінгвістичні передумови навчання професійно орієнтованого англомовного письма студентів-туризмознавців. Встановлено, що письмо, як продуктивний вид мовленнєвої діяльності, характеризується такими етапами породження письмового тексту: етап мотивації та формування мовленнєвої інтенції; етап орієнтування;
етап планування; етап реалізації плану; етап контролю. Доведено, що проблема формування компетентності у писемному мовленні фахівців у сфері туризму стосується насамперед методики навчання майбутніх туризмознавців такого поширеного туристичного продукту, як текст екскурсій різних видів, адже екскурсійне обслуговування є дуже важливою частиною комплексу туристських послуг.
Проанализированы психолингвистические предпосылки обучения
профессионально ориентированному англоязычному письму студентов-туризмоведов.
Установлено, что письмо, как продуктивный вид речевой деятельности, характеризуется
следующими этапами порождения письменного текста: этап мотивации и формирования
речевой интенции; этап ориентирования; этап планирования; этап реализации плана; этап
контроля. Доказано, что проблема формирования компетентности в письменной речи
специалистов в сфере туризма касается прежде всего методики обучения будущих
туризмоведов такому распространенному туристическому продукту, как текст экскурсий различных видов, ведь экскурсионное обслуживание является очень важной частью комплекса туристских услуг.
Abstract. Introduction. To become proficient in English for Specific Purposes (ESP)
is an integral part of training in Tourism. Thus, the Methodists face the task to develop appropriate methods of teaching the students of Tourism to write professionally oriented texts. The aim of the article is to investigate psycholinguistic and psychological prerequisites and peculiarities
of teaching professional English writing to the students of Tourism. Methods. Foreign and Ukrainian scientists works dedicated to psycholinguistics were used to analyze the existing scientific concepts concerning psycholinguistic prerequisites and peculiarities of teaching professionally oriented English writing to the students of Tourism. Results. According to psycholinguists, writing is a complicated process which is characterized by the correlation of the sounds perceived by the ear to the sight seen letters. To form creative motivation for writing professionally oriented texts, in our case excursions for tourists, it is necessary to choose interesting meaningful authentic texts as a pattern for the students and to use them verbally in communicative situations. Conclusion. From the point of psycholinguistics writing should be seen as a form of speech activity, which is from the point of view of quantity and content of its phases, has a very significant difference compared to all other types of speech activity. When students of Tourism
create the text of excursion, that is when performing quite creative work, writing process develops as a succession of changing of phases, modeling of which in corresponding exercises is allowed to make more efficient.