Сучасний розвиток науки і технології забезпечив таку кількість інформації, що необхідність її система- тизації та класифікації стала актуальною. Для таксономізації навчальних матеріалів запропоновано використовувати існуючі графгенератори і графвізуалізатори ІТ-платформи ТОДОС. До розробок, які не просто
містять сучасну інформацію, а й класифікують її, можна зарахувати єдине мережецентричне навчальне інформаційне середовище Оntology4. Необхідною умовою широкого впровадження STEM-підходу та єдиного мережецентричного навчального інформаційного середовища є наявність методичних розробок, що засновані
на відповідних до даного підходу принципах. У статті представлено урок, у якому вони застосовуються.
The modern development of science and technology
has provided high quantity of information. This information must be systemized and classified. For taxonomization
of educational materials, it was proposed to use existing
graph-generators and graph-visualizers of the TODOS IT
platform. One of the practical functions by the system is the
task of choice. The task of choice allows the use of semantic characteristics of ontological graphs for the selection
of target components of the system or the study of semantic
properties. A separate aspect of the TODOS IT platform is
the possibility of using a single, network-centric learning
environment. Provision of system and transdisciplinary
knowledge is a problem of modern education, which can
be solved by creating a unified network-centered informational and educational environment. Using this approach
is an important part of the learning process. Such a single
network centered environment based on the ontological approach involves filling adaptive educational services with
information resources that reflect the conceptual system of
a particular discipline.
One of the systems providing not only collection of
information but include its systemizing is united networkbased educational environment based on Ontology4 system. Ontology4 use elements of the TODOS.
It is necessary to provide development of lesson based on
united network-based educational environment and STEAM/
STEM-approaches to popularize it. The purpose of this work
is to develop methodological support for teachers needed to
conduct STEM/STEAM-lessons using a single network centered learning information environment ontology4.
There is a step-by-step guide to using the Ontology4 for
determining the system at the lesson.