Автор досліджує види і тривалість педагогічних практик у Великій Британії, характеризує основні завдання педагогічної практики в США в контексті державного завдання підготувати “ефективного полікультурного вчителя”. На основі аналізу освітньо-професійних програм закладів вищої освіти України автор характеризує такі види педагогічної практики майбутніх учителів початкової школи: позакласна та позашкільна освітньо-виховна практика, педагогічна практика в дитячих таборах, навчально-виховна практика в 1 класах, навчально-педагогічна практика.
The author examines the types and duration of pedagogical
practices in the UK, characterizes the main objectives of pedagogical practice in the United States in the context of the
national objective to train an “effective multicultural teacher”. Based on the analysis of educational and professional programs of higher education institutions of Ukraine, the author characterizes such types of pedagogical practice of future primary school teachers as: the extra-curricular and out-of-school educational practice, the pedagogical practice in children's recreation camps, the educational and nurturing practice in the first grade, the
teaching and educational practice.