В статье делается попытка раскрытия сущности понятия “отсутствие”. В этой связи автором прослеживается эволюция онтологических и гносеологических принципов в понимании сущности и явления. Бытийные взгляды на мир оказываются сопряженными с языковой онтологией, поскольку с помощью языка человек осознает окружающий мир. При создании номинаций на основе перцепции и вторичных номинаций на основе апперцепции внутренняя форма выступает как содержательный по своей природе прием структурации языкового знака. Исходя из того автором статьи реконструируется внутренняя форма термина понятия, а также предлагается формулировка понятия “отсутствие” в качестве необходимого для исследования пустых “ниш” в системе языка.
У статті робиться спроба розкриття сутності поняття “відсутність”. У зв’язку з цим автором простежується еволюція онтологічних і гносеологічних принципів у розумінні сутності та явища. Буттєві погляди на світ виявляються пов’язаними з мовною онтологією, оскільки за допомогою мови людина усвідомлює навколишній світ. При створенні номінацій на основі перцепції і вторинних номінацій на основі апперцепції внутрішня форма виступає як змістовний за своєю природою прийом структураціі мовного знаку. Виходячи з того автором статті реконструюється внутрішня форма терміна поняття, а також пропонується формулювання поняття “відсутність” в якості необхідного для дослідження порожніх “ніш” у системі мови.
The article examines the essence of the notion of ‘absence’. The author traces the evolution of ontological and epistemological principles in comprehending the essence and a phenomenon. Existential worldviews are paired with a linguistic ontology, as with the help of language, a person learns the world around him, delimiting the quantifiers of existence vs nonexistence, the correlation with them of the oppositions presence vs absence, taking place in the real world of things and the language system. When creating nominations on the basis of perception and secondary nominations on the basis of apperception, the internal form acts as a technique, meaningful in its nature, for structuring of a linguistic sign. Proceeding from that, the researcher reconstructs the inner form of the term notion and suggests the definition of the notion of ‘absence’, which is necessary for exploring blank areas in the language system. Lexical and grammatical meanings, existing in the system of axes presence vs absence, are related to a definite type of culture and are associated with their prototypes thus accounting for national features of a language system. The prototypes net and bes being developed in secondary nominations reveal the ontological and epistemological essence of the notion of ‘absence’. Verbalization of the notion of ‘absence’ is represented with a wide range of heterogeneous lingual phenomena thus manifesting human cognition and creative thinking.