У статті проаналізовано прийом введення “Другого Я”, тобто alter ego, як спосіб конструювання мовної особистості персонажа. Розглянуто діалоги персонажа зі своїм іншим “ Я” та участь обох дійових осіб у комунікативному процесі з іншими персонажами, що інтерпретовано як внутрішні та зовнішні комунікативні моделі. Відзначено консонансні та дисонансні стосунки аlter ego з самим персонажем як спосіб розкриття його мовної особистості – або цілісної, самодостатньої (при консонансних стосунках), або “проблемної”, з глибокими внутрішніми розладами (при дисонансних стосунках).
В статье проанализирован прием введения “Другого Я”, т. е. аlter ego, как способ конструирования языковой личности персонажа. Рассмотрены диалоги персонажа со своим иным “Я” и участие обоих действующих лиц в коммуникативном процессе с другими персонажами, интерпретируемые как внутренние и внешние коммуникативные модели. Отмечены консонансные и диссонансные отношения аlter ego с самим персонажем как способ раскрытия его языковой личности – целостной, самодостаточной (при консонансных отношениях) или “проблемной”, с глубокими внутренними разногласиями (при дисонансных отношениях).
In the article is analysed the means of introduction of the аlter ego as means of modeling of language personality. Based on communicative realization of the protagonist the playwrights introduce them through the inner & outside communicative models.Inner communicative models reconstruct dialogues of the character with his another “I”. Оutside communicative models – participation character and his another “I” in the communication with another characters. Inner communicative models reveal dissonance and consonance relations. In outside communicative models there is a trend to the consonance in description of relations between the personality & its another “I”, common direction of reactions & evaluation in the process of communication. Dissonance relations signalize deep inner disorderof the personality & not appropriate relation of social role & masks of the character to his inner intentions. Giving more detailed portrait of the character with its reflexion leads to the game interpretation with its steady & sincere position in the process of communication.