Дисертацію присвячено ґенезі христологічної доктрини як духовного
феномену у системі поглядів на спасіння людства. На підставі філософськорелігієзнавчого підходу здійснено комплексний аналіз христологічної доктрини,
розкрито її змістовні характеристики, структуру та сучасні тенденції духовного
розвитку у загальноцивілізаційному контексті. Здійснено аналіз христологічних
проблем у контексті новозавітної літератури, вченнях апостольських мужів та
ранньохристиянських рухів. Поряд з цим досліджено становлення христологічних
доктрин перших катехатичних і богословських шкіл та їх подальше відображення у
християнській традиції. Охарактеризовано христологічні доктрини перших
Вселенських соборів, досліджено вплив христологічних ідей на формування
догматичних положень християнства у рішеннях Халкидонського собору,
проаналізовано особливості становлення христологічних поглядів у період
діяльності V – VII Вселенських соборів.
На основі філософсько-релігієзнавчого аналізу розкрито концептуальні
підходи до тлумачення христологічної доктрини у вченнях католицького
модерністського та традиціоналістського рухів. У контексті аналізу
христологічних доктрин у теології християнських церков з’ясовано
співвідношення христологої та сотеріології у православній традиції та
розглянуто характер осмислення христологічних концепцій у протестантському
вченні. Осмислено специфіку трансформації христологічних ідей у сучасному
католицизмі, встановлено христологічні перспективи розвитку сучасного
православного і протестантського вчення. Здійснено аналіз сучасних моделей
христології у теології і охарактеризувати принципи інтерпретації моральних і
соціальних аспектів спасіння.
Диссертация посвящена генезису христологической доктрины как
духовного феномена в системе взглядов на спасения человечества. На основании
философско-религиоведческого подхода осуществлен комплексный анализ
христологической доктрины, раскрыто ее содержательные характеристики,
структуру и современные тенденции духовного развития в общецивилизационном
контексте. Осуществлен анализ христологических проблем в контексте
новозаветной литературы, учений апостольских мужей и раннехристианских
движений. Наряду с этим исследовано становление христологических доктрин первых катехатичних и богословских школ и их дальнейшее отражение в
христианской традиции. Охарактеризованы христологические доктрины первых
Вселенских соборов, исследовано влияние христологических идей на
формирование догматических положений христианства в решениях
Халкидонского собора, проанализированы особенности становления
христологических взглядов в период деятельности V – VII Вселенских соборов.
На основе философско-религиоведческого анализа раскрыты
концептуальные подходы к толкованию христологической доктрины в учениях
католического модернистского и традиционалистского движений.
Осуществлено разграничение между методами «восходящей христологии» и
«нисходящей христологии» в теологии Римско-Католической Церкви на основе
выделения экзистенциального человеческого опыта в познании Христа в
отличие от исторических свидетельств, рассматривают фигуру Иисуса на фоне
целостного культурно-исторического процесса как его составляющая.
Выяснено, что эта проблематика содержит диалектическую связь, признавая
Божественность Христа и Его человеческой природы в историческом
контексте.
Раскрыта роль православной христологии в сфере становления и
догматизации сотериологии и антропологии. Выяснено, что личностная
идентичность Бога выражается через Его триадологическое существование;
единство двух природ в ипостаси Христа выражает онтологическую основу
личностного проявления; личность Христа отвечает Второй Ипостаси Святой
Троицы, что приводит к его существованию в свободе; вне сферы личностной
свободы не может существовать ни одна природа и испытывать трансформации
в акте мышления.
Раскрыто влияние историко-критического метода мышления в процессе
трансформации мировоззренчески-нравственных ценностей периода Реформации в
Западной Европе, который проявился в противопоставлении конфессиональных
форм христологии и ослаблении библейского образа земного Иисуса в
протестантской теологии. Уточнение понимания базовых концептов христологии с
ее ориентацией на сотериологию в контексте конфессиональной теологии:
источником лютеранской христологии является доктрина оправдания верой;
христологическая система кальвинизма отражена в эсхатологической доктрине
предопределенности; в цвинглианстве учение об Иисусе Христе находится в
плоскости сотериологии, которая имеет христоцентрическую направленность и
концепции предопределенности; в анабаптизме развитие эсхатологической
христологии с элементами социнианской триадологии.
Анализ ключевых проблем теологического дискурса в христологических
учениях представителей католической теологии, обусловивших трансформацию
мировоззренческих ориентиров: от просветительского, который основывал веру в
человеческий разум и научно-технический прогресс к экзистенциальному –
определяя человека как личностно-диалогический феномен; выявление глубинной
связи христологии и сотериологии как взаимообусловленных аспектов одного
явления спасения в контексте осмысления земного существования Иисуса,
исторического поминания Страстей, смерти и Воскресения Христа и
психологического и онтологического содержания самосознания Иисуса сквозь
призму христологической экклезиологии.
Осмысленно специфику трансформации христологических идей в
современном католицизме, установлено христологические перспективы развития
современного православного и протестантского учения. Осуществлен анализ
современных моделей христологии в теологии и охарактеризовать принципы
интерпретации нравственных и социальных аспектов спасения.
The thesis is devoted to the genesis of Christological doctrine as a spiritual
phenomenon in the system of views on the salvation of mankind. Based on the
philosophical and religious approach, a comprehensive analysis of Christological doctrine
was carried out, its substantive characteristics, structure and modern trends of spiritual
development were revealed in the general civilizational context. The analysis of
Christological problems in the context of the New Testament literature, the teachings of
apostolic men and early Christian movements is implemented. Along with this, the
formation of Christological doctrines of the first catechetical and theological schools and
their further reflection in the Christian tradition has been studied. Characterized
Christological doctrine of the first ecumenical councils, investigated the influence of
Christological ideas on the formation of the dogmatic positions of Christianity in the
decisions of the Council of Chalcedon, analyzed peculiarities of Christological views in
the period of the V - VII of the Ecumenical Councils.
Based on the philosophical and religious analysis, conceptual approaches to the
interpretation of Christological doctrine in the teachings of the Catholic modernist and
traditionalist movements are revealed. A distinction has been made between the methods
of "ascending Christology" and "descending Christology" in the theology of the Roman
Catholic Church on the basis of highlighting existential human experience in the
knowledge of Christ, in contrast to historical evidence, consider the figure of Jesus against
the background of a holistic cultural and historical process as its component. It has been
found that this problematic contains a dialectical connection, recognizing the divinity of
Christ and His human nature in a historical context.
The role of Orthodox Christology in the field of the formation and dogmatization of
soteriology and anthropology is revealed. It has been found that the personal identity of
God is expressed through His triadological existence; the unity of the two natures in the
hypostasis of Christ expresses the ontological basis of personal manifestation; the
personality of Christ meets the Second Hypostasis of the Holy Trinity, which leads to its existence in freedom; beyond the sphere of personal freedom, no nature can exist and
experience transformations in the act of thinking.
The influence of the historical-critical method of thinking in the process of
transformation of the ideological and moral values of the Reformation period in Western
Europe, which manifested itself in the opposition of confessional forms of Christology
and the weakening of the biblical image of Jesus on earth in Protestant theology, is
disclosed. Clarifying the understanding of the basic concepts of Christology with its
orientation to soteriology in the context of confessional theology: the source of Lutheran
Christology is the doctrine of justification by faith; the Christological system of Calvinism
is reflected in the eschatological doctrine of predestination; in Zwinglianism, the doctrine
of Jesus Christ is in the plane of soteriology, which has a Christ-centered orientation and
concepts of predestination; in Anabaptism, the development of eschatological Christology
with elements of Socinian Triadology.
Analysis of the key problems of theological discourse in the Christological
teachings of the representatives of Catholic theology, which determined the transformation
of ideological orientations: from enlightenment, which founded faith in the human mind
and scientific and technological progress to existential – defining a person as a personaldialogical phenomenon; identifying the deep connection of Christology and soteriology as
interdependent aspects of one phenomenon of salvation in the context of understanding
the earthly existence of Jesus, the historical remembrance of the Passion, death and
Resurrection of Christ and the psychological and ontological content of Jesus' selfconsciousness through the prism of Christological ecclesiology.
The specificity of the transformation of Christological ideas in modern Catholicism
is meaningful, and Christological prospects for the development of modern Orthodox and
Protestant doctrines have been established. The analysis of modern models of Christology
in theology has been carried out and to characterize the principles of interpretation of the
moral and social aspects of salvation.