У статті стверджується, що засвоєння знань з філософії природи мають допомогти майбутнім фахівцям сформувати світоглядні позиції у діапазоні “людина – природа”, а саме: раціонально осягнути цілісність природи та її першооснови, осмислити природу як загальне, граничне поняття, що
задає схему розуміння й пояснення окремих речей; як регулятивну ідею, що дозволяє зрозуміти все суще й
предмети в їхній єдності й у різноманітті форм, побудувати
раціонально-наукову картину світу, заповнивши дані
природознавства й виявивши внутрішні принципи взаємозв’язку й детермінації речей, розкрити різні рівні природи як цілого – від неорганічної природи до життя
загалом і життя людини зокрема. Це є фрагмент прагматистськоінструменталістської філософськоосвітньої системи, що є в дієвому цілеспрямованому впливі на
особистість через специфічний інструмент – філософське знання. Тут натурфілософія постає інструментом інтелектуального дискурсу особистості, а її вивчення є
прагмою (діянням) на шляху до формування світогляду
особистості й універсальної картини світу. Саме
натурфілософські знання, формуюючи світоглядні орієнтації
нової (сучасної) особистості, допомагають усвідомити
сукупність об’єктивних умов існування людства й визначити
його виживання як нагальну проблему сучасності.
The article claims that the assimilation of knowledge from the natural philosophy should help future professionals to form
worldviews in the range of "man - nature", namely: to grasp the integrity of nature and its fundamentality rationally, to comprehend nature as a general, limiting concept that explains the scheme of understanding individual things; as a regulatory idea that allows us to understand all things and all objects in
their unity and in different forms, to build a rational scientific picture of the world, by filling in the data of natural
science and discovering the internal principles of interconnection and determination of things, to reveal different levels of nature as a whole – from inorganic nature to life in general and human life in particular. It is a fragment of a pragmatistinstrumentalist philosophicaleducational system, which consists in effective purposeful influence on the individual through a specific tool -
philosophical knowledge. Here, natural philosophy becomes an instrument of intellectual discourse of the individual,
and its study is a pragma (action) on the way to forming the world outlook of the individual and the universal picture of
the world. It is the natural and philosophical knowledge that shapes the worldviews of the new (modern) personality, helping to understand the totality of the objective conditions of
humanity's existence and to define its survival as a pressing problem of the present.