У дисертації визначено теоретичні підходи до вивчення проблеми,
компоненти (когнітивний, аксіологічно-мотиваційний, поведінковий) готовності
до особистісно-професійного саморозвитку, механізми (внутрішня локалізація
атрибуцій, відповідальності та контролю) та компоненти (когнітивний,
особистісний, регулятивний) інтернальності.
Емпірично виявлено особливості та недостатній рівень сформованості
аксіологічно-мотиваційного та поведінкового компонентів готовності майбутніх
психологів до особистісно-професійного саморозвитку. Досліджено особливості
розвитку структурних компонентів інтернальності як чинника готовності
майбутніх психологів до особистісно-професійного саморозвитку. Виявлено
недостатній рівень сформованості регулятивного та когнітивного компонентів
інтернальності. Встановлено зв’язок компонентів інтернальності та готовності
майбутніх психологів до особистісно-професійного саморозвитку.
Створено модель, обґрунтовано, розроблено та апробовано розроблену
автором програму формування інтернальності як чинника готовності майбутніх
психологів до особистісно-професійного саморозвитку. Експериментально
доведено ефективність програми та доцільність її впровадження у процес фахової
підготовки майбутніх психологів.
В диссертации определены теоретические подходы к изучению проблемы,
компоненты (когнитивный, аксиологически-мотивационный, поведенческий)
готовности к личностно-профессиональному саморазвитию, механизмы
(внутренняя локализация атрибуции, ответственности и контроля) и компоненты
(когнитивный, личностный, регулятивный) интернальности.
Эмпирически выявлены особенности и недостаточный уровень
сформированности аксиологически-мотивационного и поведенческого
компонентов готовности будущих психологов к личностно-профессиональному
саморазвитию. Экспериментально исследованы особенности развития
структурных компонентов интернальности как фактора готовности будущих
психологов к личностно-профессиональному саморазвитию. Выявлено
недостаточный уровень сформированности регулятивного и когнитивного
компонентов интернальности. Установлена связь компонентов интернальности и
готовности будущих психологов к личностно-профессиональному саморазвитию.
Создана модель, обоснована, разработана и апробирована авторская
программа формирования интернальности как фактора готовности будущих
психологов к личностно-профессиональному саморазвитию. Экспериментально
доказана эффективность программы и целесообразность ее внедрения в процесс
профессиональной подготовки будущих психологов.
Concept and components (cognitive, axiological and motivational, behavioral) of
readiness for personal and professional self-development are analyzed in the
dissertation. The results of theoretical analysis of the essence, mechanisms (internal
localization of attributions, responsibility and control) and components (cognitive,
personal, regulative) of internality are presented. The significance of the internality and
readiness for self-development is revealed in the context of the future professional
activity’s requirements to the qualities and abilities of the psychologist.
The features and insufficient level of formation of axiological-motivational and
behavioral components of the future psychologists' readiness for personal and
professional self-development are empirically revealed. The features of the structural
components’ of internality development as a factor of the future psychologists' readiness
for personal and professional self-development have been experimentally investigated.
Insufficient level of formation of regulative and cognitive components of internality is
revealed. The characteristics of internality as a factor of future psychologists' readiness for
personal and professional self-development were experimentally investigated. The
formation’s levels of internality’s components, their relation with components of future
psychologists’ readiness for personal and professional self-development are established.
A model was created, the author's program of internality’s forming as a factor of
the future psychologists' readiness for personal and professional self-development was
justified, designed and tested. The effectiveness of the program and the expedience of its
implementation in the professional training of future psychologists were experimentally
proved.