Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Лексико-стилистические средства создания сатирического эффекта в публицистике А. Аверченко

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Подмогильная, Н. В.
dc.date.accessioned 2020-03-27T12:37:08Z
dc.date.available 2020-03-27T12:37:08Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.citation Подмогильная, Н. В. Лексико-стилистические средства создания сатирического эффекта в публицистике А. Аверченко / Н. В. Подмогильная // Слов’янські мови : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2018. – Вип. 1 (13). – С. 171-181. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/27812
dc.description.abstract В статье рассматриваются приемы и способы создания сатирического эффекта в сборнике памфлетов А. Т. Аверченко “Двенадцать портретов ( в формате будуар)”. Избранный писателем жанр, архитектоника и синтаксический строй текстов, едкий сарказм, сравнения персонажей памфлетов с животными, жен, а также культурных деятелей, принявших идеалы революции и способствующих своим творчеством их популяризации и сакрализации. сюжетные ходы и стилистические приемы, направленные на прояснение жестокой природы революционных катаклизмов, не оставляют сомнений в том, что позиция писателя заключалась не в безобидном подшучивании над морально-этическим обликом близких к власти людей, но в прямом и бескомпромиссном отрицании явлений, ставших нормой жизни в стране после 1917 г. Аверченко назвал свои памфлеты “портретами”, хотя, по сути, эти портреты являются карикатурами на известных представителей революционного движения, их ua
dc.description.abstract У статті розглядаються прийоми та способи створення сатиричного ефекту у збірці памфлетів А. Т. Аверченка “Дванадцять портретів (у форматі будуар)”. Обраний письменником жанр, архітектоніка та синтаксична будова текстів, їдкий сарказм, порівняння персонажів памфлетів з тваринами, сюжетні ходи й стилістичні прийоми, спрямовані на прояснення жорстокої природи революційних катаклізмів, не залишають сумнівів у тому, що позиція письменника полягала не в необразливому кепкуванні над морально-етичним обличчям близьких до влади людей, а у прямому й безкомпромісному запереченні явищ, що стали нормою життя після 1917 р. А. Аверченко назвав свої памфлети “портретами”, хоча, по суті, ці портрети є карикатурами на відомих представників революційного руху, їхніх дружин, культурних діячів, які прийняли ідеали революції і сприяли своєю творчістю їх популяризації й сакралізації. ua
dc.description.abstract In the article receptions and methods of creation of satiric effect are examined in collection of pamphlets of А. Т. Аverchenko “Twelve portraits (there is a boudoir in a format)”, written in 1919-1922. The sharpness of satiric exposure of new public and new life agents on the whole is related to categorical non-acceptance one of the most talented writers of the first quoter of ХХ century, by the publisher of magazine “Satirikon” (“New Satirikon”) of revolutionary events and following radical changes in socio-political life of country. A selection a genre by the writer, architectonics and syntactic line-up of texts, scathing sarcasm, comparing of personages of pamphlets to the animals, with a plot motions and stylistic devices, sent to clearing up of cruel nature of revolutionary cataclysms, does not abandon doubts in that position of writer consisted not in the inoffensive trifling above the mental and ethical look of near to power people, but in the direct and hard-edged denial of the phenomena, becoming the norm of life in a country after 1917. Аverchenko named the pamphlets “portraits”, although, in fact, these portraits are caricatures on the well-known representatives of revolutionary motion (Lenin, Trotskiy, Dzerzhinskii), their wives, and also cultural figures, accepting the ideals of revolution and cooperant the work of their popularization and sacralization. ua
dc.language.iso ru ua
dc.publisher Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject Аркадий Аверченко ua
dc.subject памфлет ua
dc.subject “Двенадцать портретов ( в формате будуар)” ua
dc.subject сатирический эффект ua
dc.subject лексико-стилистические средства ua
dc.subject Аркадій Аверченко ua
dc.subject памфлет ua
dc.subject “Дванадцять портретів (у форматі будуар)” ua
dc.subject сатиричний ефект ua
dc.subject лексико-стилістичні засоби ua
dc.subject Arcadiy Аvеrchеnkо ua
dc.subject pamphlet ua
dc.subject “Twelve portraits (there is a boudoir in a format)” ua
dc.subject satiric effect ua
dc.subject lexical-stylistic facilities ua
dc.title Лексико-стилистические средства создания сатирического эффекта в публицистике А. Аверченко ua
dc.title.alternative Лексико-стилістичні засоби створення сатиричного ефекту в публіцистиці А. Аверченка ua
dc.title.alternative Lexical-stylistic facilities of creation of satiric effect in the publicism of А. Аverchenko ua
dc.type Article ua


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics