Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Теоретико-методологічні засади інноваційного розвитку сфери вищої освіти

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Романовський, Олександр Олексійович
dc.date.accessioned 2020-03-19T09:05:29Z
dc.date.available 2020-03-19T09:05:29Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier.citation Романовський Олександр Олексійович.Теоретико-методологічні засади інноваційного розвитку сфери вищої освіти : автореф. дис. … докт. екон. наук : 08.00.03 – економіка та управління національним господарством / Романовський Олександр Олексійович ; [наук. консультант Грищенко Іван Михайлович] ; М-во освіти і науки України, Київський національний університет технологій та дизайну ; робота виконана в Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ, 2014. – 40 с. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/27634
dc.description.abstract Досліджується сукупність теоретичних і практичних засад формування й організації інноваційної діяльності в сфері вищої освіти як чинника інноваційного соціально-економічного розвитку суспільства. Об'єктом дослідження є система організаційно–економічних та правових відносин в інноваційному розвитку сфери вищої освіти в процесі побудови інноваційно-орієнтованої економіки суспільства знань. Науково обґрунтовуються теоретичні, організаційно-методологічні та практичні засади університетського (академічного) підприємництва, розроблено нову цілісну наукову концепцію розвитку університетського підприємництва в інноваційному розвитку суспільства, виявлено історичні закономірності та передумови формування підприємництва у ВНЗ, доведено його фактичну користь для прискорення процесів інноваційного розвитку сфери вищої освіти та соціальноекономічного зростання суспільства. Підприємницька діяльність ВНЗ, академічний капіталізм і університетське підприємництво визначені як економічні категорії. ua
dc.description.abstract Исследуется совокупность теоретических и практических основ формирования и организации инновационной деятельности в сфере высшего образования как фактора инновационного социально -экономического развития общества. Объектом исследования является система организационно-экономических и правовых отношений в инновационном развитии сферы высшего образования в процессе построения инновационно-ориентированной экономики общества знаний. Научно обосновываются теоретические, организационно-методологические и практические основы университетского (академического) предпринимательства, разработана новая целостная научная концепция развития университетского предпринимательства в инновационном развитии общества, выявлены исторические закономерности и предпосылки формирования предпринимательства в вузах, доказана его фактическая польза для ускорения процессов инновационного развития сферы высшего образования и социально-экономического роста общества. Предпринимательская деятельность вузов, академический капитализм и университетское предпринимательство определены как экономические категории. ua
dc.description.abstract The complex of theoretical, methodological and practical basis of foundations of innovative development of sphere of higher education and for the formation of university entrepreneurship in innovative socio-economic development of society is studied. The system of organizational, economic and legal relations in entrepreneurial activities of universities in the transformation of higher education in society is selected as the object of study. The theoretical, organizational, methodological and practical foundations of the university (academic) entrepreneurship are scientifically substantiated. A new scientific concept of holistic development of university entrepreneurship in innovative development of society has developed. Historical patterns and prerequisites for the formation of entrepreneurship in universities are identified. The actual use of university (academic) entrepreneurship for speed up the processes of innovation, social and economic growth of society is provided. The innovative entrepreneurship in the university system of higher education, academic capitalism and university entrepreneurship are defined as economic categories. Their irreversibility and consistent pattern, based on market-driven changes in the academic activities of the company are proved. The characteristic features of the university entrepreneurship associated with the capitalization and commercialization of intellectual products – new knowledge, technologies and methods of teaching and training of human resources are revealed. The new roles of universities in modern society are studied. Analysis of scientific thought, professional research, public attitudes towards universities and higher education systems as a whole gives the background to determine the important roles and missions of a modern university. In the knowledge based economy society universities are the engines of economic development: they are stimulate local economies, creating economic benefits for their community through the development of local procurement, investment in local real estate and the economy, the costs of students and teachers in the area. The role and impact of entrepreneurial university on an innovative society are investigated and analyzed. Socio-economic functions that perform entrepreneurial universities in their countries are selected. The impact of entrepreneurship, entrepreneurship education and entrepreneurial universities to national economic growth of regions and countries as a whole is defined and proven. The professor’s H.Etzkowitz concept and principles of model "triple helix" innovation society development are carefully studied and proposed to use in Ukrainian society. The system of management of innovation in the entrepreneurial on the base of innovation policy and innovation relations is generalized. Architecture and concepts of various innovative models of modern entrepreneurial universities, based on universal modular approach to constructing a university model, are developed and proposed for practical use. Original model to illustrate the main qualitative and quantitative indicators of entrepreneurial research university are constructed. Modified model of infrastructure development and support innovation (innovative product) into a research based entrepreneurial university are built. Proposed by author the formal models of expected of the new (current year) and longterm (a few years) national economic effect of the results of the development of higher education and science allow to plan, calculate and assess indicators of social, scientific and economic impact of innovative activities. It is shown that for the future of innovation development it is important the state-directed policy, which by law affirms and supports material interest of all who are involved in the development and implementation of scientific research results, broad commercialization of research, design development, speeding up technology transfer in their own production and for their wider import. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Київський національний університет технологій та дизайну ua
dc.subject інноваційний розвиток сфери вищої освіти ua
dc.subject університетське підприємництво ua
dc.subject академічний капіталізм ua
dc.subject соціально-економічне зростання держави ua
dc.subject инновационное развитие сферы высшего образования ua
dc.subject университетское предпринимательство ua
dc.subject академический капитализм ua
dc.subject социально-экономическое развитие государства ua
dc.subject innovative development of higher education ua
dc.subject university entrepreneurship ua
dc.subject academic capitalism ua
dc.subject technology transfer ua
dc.subject start-up companies ua
dc.subject innovation-driven economy ua
dc.subject the knowledge society ua
dc.subject socio-economic development of the state ua
dc.subject.classification 338.24:37.014.54(477):378.112 ua
dc.title Теоретико-методологічні засади інноваційного розвитку сфери вищої освіти ua
dc.type Other ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу