Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Підготовка майбутніх соціальних педагогів до гармонізації гендерних взаємин у молодіжному середовищі

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Байдюк, Наталія Василівна
dc.date.accessioned 2020-01-21T14:38:06Z
dc.date.available 2020-01-21T14:38:06Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.citation Байдюк, Наталія Василівна. Підготовка майбутніх соціальних педагогів до гармонізації гендерних взаємин у молодіжному середовищі : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.05 - соціальна педагогіка / Байдюк Наталія Василівна ; [наук. керівник Архипова Світлана Петрівна] ; М-во освіти і науки України, Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ, 2018. - 26 с. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/26975
dc.description.abstract У дисертації розкрито зміст понять «підготовка майбутніх соціальних педагогів до гармонізації гендерних взаємин» як процесу та «готовність майбутніх соціальних педагогів до гармонізації гендерних взаємин» як результату; визначено сутність гармонізації гендерних взаємин у молодіжному середовищі та особливості їх прояву. Здійснено аналіз теорії та практики запровадження гендерної складової у процес професійної підготовки майбутніх соціальних педагогів. Визначено компоненти, критерії, показники та виявлено рівні готовності майбутніх соціальних педагогів до гармонізації гендерних взаємин у молодіжному середовищі. Доведено, що ефективними організаційно-педагогічними умовами підготовки майбутніх соціальних педагогів до гармонізації гендерних взаємин у молодіжному середовищі є інтеграція гендерних знань у процес професійної підготовки; використання інноваційних інтерактивних технологій гендерної освіти в навчальній та позанавчальній роботі; залучення студентів до громадської та проектної діяльності в осередку гендерної освіти. ua
dc.description.abstract The thesis deals with theoretical generalization and practical solution of the scientific problem of future social educators’ training to harmonization of gender relations among young people, which consists in substantiating and experimental checking of the organizational and pedagogical conditions for future social educators’ training to the harmonization of gender relations in the youth environment. The analysis of the theory and practice of introducing a gender component into the process of future social educators’ training is carried out. The connection of gender research with social and pedagogical theory and practice is established. It is proved that the integration of the gender component into the process of professional training of future social educators is based on the principles of gender approach, the interrelation of gender and personality approaches is also emphasized. The training as a process and readiness as a result of future social educators’ training for the harmonization of gender relations among the young people has been identified. It is proved that it is gender education and gender education, as components of the professional activity of a social teacher, that are effective mechanisms for harmonizing gender relations in the youth environment. It is confirmed that youth is the most favorable age period for building harmonious gender relations. The components are considered, they are transformed into the criteria (motivational- value, informational-cognitive, organizational-activity), the corresponding indicators are determined and the levels (professional-transformational, basic, conformist, conservative) of the future social educators’ readiness for the harmonization of the gender relations among young people, are revealed. It is proved that effective organizational and pedagogical conditions for the training of future social educators to the harmonization of gender relations among young people are: integration of gender knowledge into the process of professional training; use of innovative interactive technologies of gender-based learning; involvement of students in public and project activities in the field of gender education. Integration of gender knowledge into the process of professional training includes: supplementing the subjects of general and professional training cycles with gender themes (History of Ukraine, Philosophy, Social Pedagogy, Socialization of Personality, Principles of Vocational-Oriented Education, Social Youth Policy , "Social Support of the Family", etc.); introduction of a separate course "Principles of the Harmonization of Gender Relations", the teaching of which had a number of organizational characteristics. The use of interactive innovative technologies for gender-based learning: carrying out the activities in the Open Space format "The role of social educators in the harmonization of gender relations in society", the gender quest "Path to Harmony", trainings "Gender Approach to Education", the cycle of meetings "Principles of Family Happiness”, simulation of specific situations of future professional activity (case-study) in the field of gender relations. Involvement of students in active public and project activities in the field of gender education: formation of a permanent volunteer corps, research work in the field of gender relations of student youth, participation in the activities of the center (flash mob "Let’s Stop Violence Together", meetings with the representative of the Ukrainian Helsinki Human Rights Union "Children's Rights in Ukraine and the World: Challenges of the Present", etc.), gender-based media club, scientific and practical seminars, round tables; involvement in the work of advisory' bodies of state power working in the field of equal rights and opportunities, interaction with public organizations; functioning of the social design school; development, submission to the competition and introduction of social projects: "Children's Space", "Gender in a Big City", "I am not a Commodity", etc. As a result of the experiment, students of the experimental group showed significant changes: the transition of students from conservative level of readiness to the conformist, basic and vocational-transformative one. It was found that in the experimental group the proportion of students with a professional-transformative (by 9,77%) and base (by 12,55%) levels of readiness, there is a decrease in the proportion of students with a conservative level of readiness by 23.2%. There were no noticeable changes in the control group. Such results prove that the level of training of future social educators to the harmonization of gender relations has increased in case of implementation of the above mentioned organizational and pedagogical conditions. ua
dc.description.abstract В диссертации раскрыто содержание понятий «подготовка будущих социальных педагогов к гармонизации гендерных отношений» как процесса и «готовность будущих социальных педагогов к гармонизации гендерных отношений» как результата; определена сущность гармонизации гендерных отношений в молодежной среде и особенности их проявления. Осуществлен анализ теории и практики внедрения гендерной составляющей в процесс профессиональной подготовки будущих социальных педагогов. Определены компоненты, критерии, показатели и выявлены уровни готовности будущих социальных педагогов к гармонизации гендерных отношений в молодежной среде. Доказано, что эффективными организационно-педагогическими условиями подготовки будущих социальных педагогов к гармонизации гендерных отношений в молодежной среде являются: интеграция гендерных знаний в процесс профессиональной подготовки; использование инновационных интерактивных технологий гендерного образования в учебной и внеучебной работе; привлечение студентов к общественной и проектной деятельности в центре гендерного образования высшего учебного заведения. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Видавець ДП «Черкаський НДІТЕХІМ» ua
dc.subject гендерні взаємини ua
dc.subject молодіжне середовище ua
dc.subject гармонізація гендерних взаємин ua
dc.subject гендерна освіта ua
dc.subject професійна підготовка ua
dc.subject професійна готовність ua
dc.subject організаційно-педагогічні умови ua
dc.subject інтерактивні технології ua
dc.subject осередок гендерної освіти ua
dc.subject gender relations ua
dc.subject young people ua
dc.subject harmonization of gender relations ua
dc.subject gender education ua
dc.subject professional training ua
dc.subject professional readiness ua
dc.subject organizational and pedagogical conditions ua
dc.subject interactive technologies ua
dc.subject centers of gender education ua
dc.subject гендерные отношения ua
dc.subject молодежная среда ua
dc.subject гармонизация гендерных отношений ua
dc.subject гендерное образование ua
dc.subject профессиональная подготовка ua
dc.subject профессиональная готовность ua
dc.subject организационно-педагогические условия ua
dc.subject интерактивные технологии ua
dc.subject центр гендерного образования ua
dc.subject.classification 37.013.42:305]-053.6(043.3) ua
dc.title Підготовка майбутніх соціальних педагогів до гармонізації гендерних взаємин у молодіжному середовищі ua
dc.type Other ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу