Актуальність даної роботи криється у розгляді стратегії нових підходів щодо підготовки майбутнього вчителя природничих дисциплін у закладах вищої освіти, здатного забезпечити виконання концепції Нової української школи.
Проведено порівняльний аналіз навчальних програм «Хімія», «Біологія», «Географія» для закладів середньої освіти, підготовлених згідно концепції Нової української школи. Досліджується питання якості освіти з таких дисциплін як «Хімія», «Біологія», «Географія» за показниками тестувань випускників 9-х класів із державної підсумкової атестації за 2017−2019 рр. та зовнішнього незалежного оцінювання знань за 2014−2019 рр. Особу увагу приділено аналізу змін та кореляції представлених результатів в охопленні тестування з хімії, біології та географії, динаміки знаннєвих рівнів учасників тестувань та відсотку учасників тестувань.
Серед переліку ключових компетентностей, розвиток яких визначено результатом навчання природничих дисциплін у загальноосвітньому навчальному закладі, акцентовано увагу, на формування в учнів другої компетентності «Спілкування іноземними мовами», що потребує актуалізації питання підготовки майбутніх учителів природничих дисциплін (біологія, хімія, географія) викладання дисципліни англійською або іншою мовою, коли іноземна мова вивчається як другий фах.
Актуальность данной работы представляется в рассмотрении стратегии новых подходов в подготовке будущего учителя естественнонаучных дисциплин в условиях университета, способного обеспечить выполнение концепции Новой украинской школы. Проведен сравнительный анализ учебных программ по «Химии», «Биологии», «Географии» для учреждений среднего образования, подготовленных согласно заявленным принципам концепции Новой украинской школы. Исследуется вопрос качества образования по упомянутым выше дисциплинам в соответствии данных тестирования выпускников 9-х классов по результатам Государственной итоговой аттестации за 2017−2019 гг. и Внешнего независимого оценивания знаний одиннадцатиклассников за 2014−2019 гг. Внимание уделено анализу изменений и корреляции представленных результатов охваченных тестированием по химии, биологии и географии, динамики их знаний по уровням и процентного соотношения качественных показателей знаний учасников тестирования .
Среди перечня ключевых компетентностей, формирование которых у учащихся определено в процессе обучения естественнонаучным дисциплинам в общеобразовательном учебном заведении, акцентируется внимание, на формирование у учащихся второй компетентности «Общение на иностранных языках», что требует актуализации вопроса относительно подготовки будущих учителей естественнонаучных дисциплин (биология, химия, география) преподавания этих дисциплин на английском или другом языке, когда иностранный язык изучается как вторая специальность.
The author presents the strategy of new approaches for training future teachers of Natural science at the universities that will be able to ensure the implementation of the New Ukrainian School concept. This framework document that will determine the trajectory of education development in the next 10 years.
Given in a comparative form a comparative analysis of the subjects "Chemistry", "Biology" and "Geography" for secondary education institutions, according to the Concept of the New Ukrainian School. The quality of education in such disciplines as "Chemistry", "Biology", "Geography" is investigated according to the tests of grades 9 students taken Independent Government Tests (2017−2019) and grades 11 students passed Undergo external independent testing (2014−2019). The analysis of changes and correlations of presented results in the coverage of testing in Chemistry, Biology and Geography, dynamics of knowledge levels of test participants and percentage of test participants are given.
Described the list of key competences, what are those that everyone needs for personal fulfillment, development, an active role in the community, social involvement, and employment, and that can secure personal attainment and self-actualization throughout life. Knowledge and skills, linked to the pupil’s value system, form their life competencies that are essential for successful self-fulfillment in life, education and work. The author focuses on the formation in pupils of the second competence "Communication in foreign languages" (the ability to understand adequately concepts expressed in a foreign language, to express both in speech and in writing the ideas, thoughts, feelings, facts and views. By listening, speaking, reading and writing in a broad range of societal and cultural contexts. The skills of direct activity and intercultural communication). The author points out that future teacher of Nature sciences should be prepared as a speciality where a foreign language is studied as the second profession.