Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Зарубіжний досвід екологічної підготовки майбутніх учителів біології

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Скиба, Марія Михайлівна
dc.date.accessioned 2020-01-10T12:59:00Z
dc.date.available 2020-01-10T12:59:00Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.citation Скиба, М. М. Зарубіжний досвід екологічної підготовки майбутніх учителів біології / М. М. Скиба // Педагогічні науки : теорія, історія, інноваційні технології : [наук. журнал] / гол. ред. А. А. Сбруєва. - Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2015. - № 2 (46). - С. 47-55. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/26756
dc.description.abstract Мета статті – проаналізувати досвід екологічної підготовки майбутніх учителів біології в США, Великій Британії, Німеччині, Білорусі та Росії. За допомогою порівняльного аналізу навчальних планів університетів з’ясовано їх екологічне наповнення. Дійшли до висновків про екологізацію навчально-виховного процесу ВНЗ через включення екологічного матеріалу до різних навчальних дисциплін, впровадження окремих екологічних дисциплін та різноманітних спецкурсів еколого-педагогічного спрямування, останні характерні для університетів США. Перспективним для наукових досліджень є аналіз змісту теоретичної екологічної підготовки майбутніх учителів біології в Україні, США та Європі, його порівняльний аналіз. ua
dc.description.abstract Цель статьи – проанализировать опыт экологической подготовки будущих учителей биологии в США, Великобритании, Германии, Беларуси и России. С помощью сравнительного анализа учебных планов университетов выяснено их экологическое наполнения. Пришли к выводам о экологизации учебно-воспитательного процесса за счет включения экологического материала в различные учебные дисциплины, внедрение отдельных экологических дисциплин и различных спецкурсов эколого-педагогического направления, последние характерны для университетов США. Перспективным для научных исследований является анализ содержания теоретической экологической подготовки будущих учителей биологии в Украине, США и Европе, его сравнительный анализ. ua
dc.description.abstract The main aim of this article is to analyze the foreign experience of ecological education of future biology teachers in the USA, the UK, Germany, Belarus and Russia. According to the comparative analysis of universities’ curricula it is studied out their educational filling. In particular it is revealed that in many countries of Western Europe and the USA the centers of ecological education are created, and in Russia - environmental and educational center. In the UK during the educational process of teachers, attention is paid to ecologization of the educational process, and the curriculum includes some separate disciplines of ecological direction. The universities in The USA are concentrated on future biology teachers studying a big amount of ecological disciplines, and it is preferred research work to theoretical material. Germany has advocates of traditional pedagogic and eco pedagogic. Shamiakin National Pedagogical University (Mozir, Belarus) gives off a big amount of hours for studying disciplines of ecological direction. Federal national educational standard of higher professional education (Russia) in the direction of “Biology” is provided the studying of different ecological disciplines but it is not provided the studying of eco pedagogical direction. Based on the analysis of curriculum of certain universities it is identified the ways of realization of student’s ecological education, it is selected disciplines that contribute to the formation of theoretical knowledge contribute to the formation of theoretical knowledge as the basis for ecological education of teachers of biology and ecology courses and educational guidance to prepare students for the ecological activities with pupils. It is perspective to scientific researches to analyze the content of theoretical ecological education of future biology teachers of Ukraine, the USA and Europe, ant its comparative analysis. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Сум. держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка. ua
dc.subject екологізація ua
dc.subject вища освіта ua
dc.subject зарубіжний досвід ua
dc.subject дисципліни еколого-педагогічного спрямування ua
dc.subject екологічна підготовка ua
dc.subject учителі біології ua
dc.subject екологічна діяльність ua
dc.subject навчальні плани ua
dc.subject экологизация ua
dc.subject высшее образование ua
dc.subject зарубежный опыт ua
dc.subject дисциплины эколого-педагогического направления ua
dc.subject экологическая подготовка ua
dc.subject учителя биологии ua
dc.subject учебные планы ua
dc.subject экологическая деятельность ua
dc.subject ecologization ua
dc.subject higher education ua
dc.subject international experience ua
dc.subject eco pedagogical oriented disciplines ua
dc.subject ecological education ua
dc.subject biology teacher ua
dc.subject ecological activities ua
dc.subject and curricula ua
dc.subject.classification 378. 011. 3 – 057 : 574 ua
dc.title Зарубіжний досвід екологічної підготовки майбутніх учителів біології ua
dc.title.alternative Зарубежный опыт экологической подготовки будущих учителей биологии ua
dc.title.alternative Foreign Experience of ecological education of future biology teachers ua
dc.type Article ua


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics