У статті розглянуто тлумачення поняття кейс-метод, етапи розробки кейсів, їх структурні компоненти, а також види. Наведено приклад застосування методу кейсів у процесі навчання дисциплін еколого-педагогічного спрямування. Обґрунтовано значення методу для формування проективних (уміння формулювати цілі і завдання еколого-педагогічної діяльності, передбачати її результати; використовувати набуті знання у професійній діяльності; прогнозувати наслідки впливу діяльності людини на довкілля з метою його збереження; розробляти рекомендації щодо охорони об’єктів і раціонального природокористування) та конструктивних (уміння створювати модель спланованої діяльності) умінь еколого-педагогічної діяльності.
В статье рассмотрено определение понятия кейс-метод, этапы разработки кейсов, их структурные компоненты, а также виды. Приведен пример применения метода кейсов в процессе обучения дисциплинам эколого-педагогического направления. Обосновано значение метода для формирования проективных (умение формулировать цели и задачи эколого-педагогической деятельности, предвидеть ее результаты, использовать полученные знания в профессиональной деятельности; прогнозировать последствия влияния деятельности человека на окружающую среду с целью ее сохранения, разрабатывать рекомендации по охране объектов и рациональному природопользованию) и конструктивных (умение создавать модель спланированной деятельности) умений эколого-педагогической деятельности.
The article describes the term “case method”, gives different stages of cases development, their structural components and also types of cases. The main point of the article is to accomplish the analysis regarded to numerous approaches of scientists about the definition of the term “case method”, to give examples when case method is used during teaching ecologo-pedagogical disciplines.
The article establishes the value of given method to form projective (the competences to formulate aims and goals of ecologo-educational activity, to foresee its results; to use collected knowledge in professional life, to forecast different results of human influences on the environment to save it; to make recommendations about environmental protection and well-minded management of natural resources) and constructive (the ability of making models of planed activity) competences of ecologo-pedagogical activity.
Solving of case tasks is made in several steps: introduction the text of the case to students; analysis of the case; discussion; presentation; evaluation; conclusions. The scheme of creating the case by the teacher: formulation of didactic goals of the case – picking the topic – information selection – writing the text of the case – preparing tasks for the case – introduction of the case into the teaching and learning activity.
There are examples of our cases and contextual exercises for practical studies of “Organization of ecologo-pedagogical activity” and “Technology of ecological education” for training of future biology teachers.
The conclusion was made that the appliance of the case method is connected with diligence, interactivity, capability to make collective decisions together with the right to have one’s own opinion.
Further research is directed at studying peculiarities of using those interactive methods during the training process of future biology teachers and their value for development of ecologo-pedagogical competences (informative, creative, and communicative).