У дисертації розкрито сутність концепту педагогічної реабілітації
вихованців з особливими освітніми потребами, проаналізовано практику її
організації в умовах навчально-виховного процесу, охарактеризовано
методологічні засади моделювання педагогічних систем. Визначено
діагностичні критерії та показники ефективності педагогічної реабілітації
вихованців з особливими освітніми потребами. Розроблено, обґрунтовано та
експериментально перевірено систему педагогічної реабілітації вихованців з
особливими освітніми потребами в умовах навчально-реабілітаційного центру,
яка інтегрує методологічно-цільовий, змістово-процесуальний і контрольно-
результативний компоненти, функціонально забезпечує відповідність
результатів педагогічної реабілітації визначеній меті – розвитку і
саморозвитку вихованців з особливими освітніми потребами як суб’єктів
пізнання. Розроблено програмно-методичний ресурс щодо впровадження
системи педагогічної реабілітації вихованців з особливими освітніми
потребами в умовах навчально-реабілітаційного центру.
В диссертации раскрыта сущность концепта педагогической
реабилитации воспитанников с особыми образовательными потребностями,
проанализирована практика ее организации в условиях учебно-
воспитательного процесса, охарактеризованы методологические основы
моделирования педагогических систем.
Определены диагностические критерии и показатели эффективности
педагогической реабилитации воспитанников с особыми образовательными
потребностями. Представлена система педагогической реабилитации
воспитанников с особыми образовательными потребностями в условиях
учебно-реабилитационного центра, которая интегрирует методологически-
целевой, содержательно-процессуальный и контрольно-результативный
компоненты, функционально обеспечивает соответствие результатов
педагогической реабилитации поставленной цели – развитию и саморазвитию
воспитанников с особыми образовательными потребностями как субъектов
познания. Разработан программно-методический ресурс по внедрению
системы педагогической реабилитации воспитанников с особыми
образовательными потребностями в условиях учебно-реабилитационного
центра.
The thesis presents the results of a theoretical and experimental research on
the problem of modeling and practical support of the system of pedagogical
rehabilitation of pupils with special educational needs in an educational and
rehabilitation center.
Through the analysis of academic publications the essential characteristics of
the modern interpretation of the concept of pedagogical rehabilitation of pupils in
educational and rehabilitation centers are defined such as its early beginning,
competence orientation, continuity and contiguity, acmeological character and
implementation in combination with other types of rehabilitation. It is determined
that the peculiarity of the modern stage of the development of pedagogical
rehabilitation practice is the formation of the holistic methodology and theory of its system organization, which in the synthesized form reflects the tried and tested
examples of work with pupils of this category.
Taking into account the results of the theoretical research, the author
establishes diagnostic criteria (the formation of motivational, cognitive, competence
and reflexive components of pedagogical rehabilitation) and indicators of the
efficiency of pedagogical rehabilitation of pupils with special educational needs,
according to which the bank of necessary diagnostic techniques has been developed.
The content of the main stages of pedagogical modeling was defined, the
principles according to which the pedagogical modeling process is carried out were
revealed, the features of pedagogical system modeling were outlined. The model of
the system of pedagogical rehabilitation of pupils with special educational needs is
developed and scientifically substantiated. It integrates three components:
methodological and objective, content and procedural, supervisory and productive,
which collectively ensure the functionality of the system, its conformity to the
determined goal of pedagogical rehabilitation – development and self-development
of pupils with special educational needs as subjects of cognition. The content and
procedural component of the pedagogical rehabilitation system combines three
elements of the educational and rehabilitation process (individual pedagogical
rehabilitation, training and educational elements with a rehabilitation component)
and requires appropriate program support (an individual rehabilitation program for
each student with special educational needs, cross-cutting programs «Self-
organization of activities» and «Rehabilitation by means of nature») as well as
technological support. The supervisory and productive component of the
pedagogical rehabilitation system reflects the requirements for determining the
effectiveness of the pedagogical rehabilitation process in an educational and
rehabilitation center. This component is revealed through measuring the dynamics of
positive changes in the readiness of each student with special educational needs to
mastering school curriculum, continuous educational integration into society, the
development of pupils learning motivation, competency potential (informational and
self-education competencies) and general training level (knowledge, skills and
abilities). The process and results of testing the effectiveness of the developed model were
revealed through the pedagogical experiment, which included three consecutive stages:
the observation, formation and verification. At the observation stage of the experiment
the diagnostics of the state of pedagogical rehabilitation of pupils with special
educational needs was carried out according to the determined criteria and indicators.
According to the findings of mathematical and statistical analysis, positive results of
experimental test of the system of pedagogical rehabilitation of students with special
educational needs in conditions of educational and rehabilitation centre have been
confirmed.