У дисертації розроблено новий теоретико-методологічний підхід до
реконструкції концепту ВІК ЛЮДИНИ, відображеного у свідомості носіїв
української, російської та англійської мов. Запропоновано нову комплексну
методику аналізу лінгвокультурного концепту ВІК ЛЮДИНИ як архетипно-
стереотипного ментального утворення. Виявлено архетипне підґрунтя концепту ВІК
ЛЮДИНИ шляхом аналізу етимологічних версій походження слів-імен концепту та
ключових номінацій на позначення вікових періодів та осіб за віком у трьох мовах.
Розкрито етапи стереотипізації ціннісно-поняттєвих, ціннісно-образних і ціннісно-
оцінних уявлень про вік людини у свідомості носіїв української, російської та
англійської мов. Представлено максимально повний набір архетипно-символьних
ознак, соціокультурних стереотипів віку людини (нейтральних, позитивних,
негативних), нумерологічної, кольорової, фітоморфної та зооморфної метафоризації
номінацій вікових періодів та осіб за віком. Схарактеризовано закономірності та
відмінності у відображенні архетипних і стереотипних уявлень про вік людини у
свідомості носіїв української, російської та англійської мов.
В диссертации разработан новый теоретико-методологический подход к
реконструкции концепта ВОЗРАСТ ЧЕЛОВЕКА, отраженного в сознании носителей
украинского, русского и английского языков. Предложена новая комплексная
методика анализа лингвокультурного концепта ВОЗРАСТ ЧЕЛОВЕКА как
архетипно-стереотипного ментального образования. Выявлена архетипная основа
концепта ВОЗРАСТ ЧЕЛОВЕКА путем анализа этимологических версий
происхождения слов-имен концепта и ключевых номинаций для обозначения
возрастных периодов и лиц по возрасту в трех языках. Определены этапы
стереотипизации ценностно-понятийных, ценностно-образных и ценностно-
оценочных представлений о возрасте человека в сознании носителей украинского,
русского и английского языков. Представлен максимально полный набор архетипно-
символьных и социокультурных стереотипов возраста человека, нумерологической,
колористической, фитоморфной и зооморфной метафоризации номинаций
возрастных периодов и лиц по возрасту. Раскрыты закономерности и отличия в
механизмах отображения архетипных и стереотипных представлений о возрасте
человека в сознании носителей украинского, русского и английского языков.
The thesis offers a new theoretical and methodological approach to the
reconstruction of the concept HUMAN AGE in the consciousness of Ukrainian, Russian
and English native speakers. A new complex method for analyzing the linguocultural
concept HUMAN AGE as an archetypical and stereotypical mental formation has been
proposed. The archetypical basis of the concept has been determined by considering the
etymology of the concept names and nominations of age stages and persons by age in the
three languages. There have been established 12 essential conceptual signs of the concept
key nominations, which form the archetypical basis of its formation in the consciousness
of Ukrainian, Russian and English native speakers: “human”, “body”, “strength”, “life”,
“natural time”, “natural space”, “moving around”, “moving along”, “making no move”
(“stopping at a place”), “physical action of a person”, “physical condition of a person”,
“the social status of a man”. The stages of stereotyping of axio-notional, axio-figurative and axio-evaluative
images of the concept HUMAN AGE in the consciousness of Ukrainian, Russian and
English native speakers have been revealed. The most complete set of archetypical and
symbolic features, sociocultural age stereotypes (neutral, positive, negative),
numerological, coloristic, phytomorphic and zoomorphic metaphorization of age stages
and persons by age nominations has been identified. The similarities and differences in the
mapping of archetypical and stereotypical images of the concept HUMAN AGE in the
consciousness of Ukrainian, Russian and English native speakers have been characterized.
There has been recognized a certain genetic similarity among the Ukrainian,
Russian and English lexemes naming the HUMAN AGE, viz. the prototypical structure of
it defined as experiences of the cyclic-linear course of time (the circling and moving along
the straight line) and the expansion of the semantics of the Ukrainian, Russian and English
lexemes that verbalize the concept HUMAN AGE by rethinking, based on a naturmorphic
archetypal metaphor. These features have been identified as belonging to the archetype of
the ANIMAL and the TREE of LIFE (FLOWER).
There have been reconstructed other archetypes: in particular, physical (Light /
Darkness, Colored / White), spatial (Top / Bottom, Right / Left, Center / Periphery),
biological (Young / Old, Healthy / Sick, Strong / Weak), Psychological (Honest /
Dishonest), Social (Rich / Poor), Cultural (Paradise / Hell), gender and socio-categorical:
Man / Woman, Parents / Children, Older / Younger, Life / Death; time (Summer / Winter,
Day / Night); the archetype of the CHILD and the WISE OLD MAN / WOMAN. There has been determined the symbolic basis of the HUMAN AGE nominations
that are images of animals (totems), natural phenomena / forces, landscapes, physical
processes / states of a person / animal, types of food, kinds of drinks, items of clothing,
agricultural tools, weapon, (semi-)precious metals, colors (red, green, yellow, etc.),
numerology (numbers 3, 4, etc.), relics of Slavic pagan beliefs (God Rod, Roshanytsi,
Yarilo, etc.), the Christian (Bozych, Christ, etc.), mythological images (Aevum, Cronos /
Chronos, Senectus, etc.) and motives (weaving on a spindle, the creation of the Universe).
The most typical mental and cultural archetypical and symbolic images; neutral,
positive and negative stereotypes / stereotypical oppositions have been revealed in the
phraseological and paremiological systems of the three languages and defined that their
content comprises the axiological and evaluative component of the concept: a set of
verbalized role models, norms, values as fixed in the society for females and males of
different age groups, and got developed in various figurative situational interpretations due
to the unique habitats and specific historical development of the Ukrainian, Russian and
English ethnoses: “the old are physically weak / strong”; “the young are active and strong,
but inexperienced / and intelligent”; “it is natural for women to conceal their age”;
“children are joy, happiness, love, wealth, cheerful life”; “the youth is noble”; ”the old are
stubborn; introverts; miserable; poor; talkative (especially women)”; “to raise children is a
difficult and responsible task”, “it is necessary to succeed in young years”, etc.