У дисертації вперше комплексно досліджено історичні романи
В. Шкляра, які ще не були об’єктом спеціального наукового вивчення. У роботі
з’ясовано особливості творчого моделювання історичного минулого, визначено
домінанти художнього історизму романів крізь призму традицій та новаторства.
Системно проаналізовано поетику історичних романів В. Шкляра, розкрито
їхню проблематику, ідейно-тематичну, жанрову, стильову й образну специфіку.
Визначено риси авторського варіанту історичного роману й акцентовано на
самобутності форми, змісту та часопросторової моделі творів. Історичну
романістику В. Шкляра осмислено з урахуванням методологічних принципів
сучасного літературознавства, у діахронно-синхронному контексті української
літератури. У роботі аргументовано, що “Чорний Ворон” і “Маруся” є
знаковими явищами сучасного літературного процесу й прочитуються у
контексті відновлення історичної правди. Репрезентована в дисертації наукова
стратегія сприяє увиразненню самобутності ідіостилю В. Шкляра, уточненню й
доповненню наукових концепцій і дослідницьких візій творчості епіка.
The dissertation in first examines historical novels by Vasyl Shkliar, which not
be as the object for separate scientist studies. In the dissertation elucidates the
peculiarities of creatives modeled of historian, examines the dominants of novel’s
artistic history from prism of traditions and innovation. The thesis analyzes the
poetics of historical novels by Vasyl Shkliar, theirs problematic, ideas-thematic,
genres, styles and images specifics. The dissertation defines the features of authors
variants of historical novels and accented on the originals of forms, contents,
chronotope’s models of texts.
The first part “Historical novels in modern Ukrainian scientists comprehend”
exposes theoretical aspects of genre, which connecting with genesis, developing and
transformation of genre historical novel in Ukrainian literature; observes specifics his
scientists comprehend in XX and beginning of XXI centuries. Ukrainian scientifics of
XX centuries differences genres of prose, determined peculiar genres forms of
historical novel – “connections of times”, outlines the features of historical novel,
describes the corps of Ukrainian historical prose ХІХ–ХХ centuries.
The second part “Novel “Black Raven. Zalyshenets” as the development of
tradition and innovation projection of artistic history” studies peculiarities of genres
and compositions models, poetics of images creating and style in the novel “Black
Raven”. The specificity of novel’s genre model characterized of synthesis elements
of historical, adventure, loving, psychological genre’s variety’s. The double-plans of
subject-composition structural conditioned of the transformed in artistic world
documentation and individual-authors places. In modeling of the images connected
historical truth and artistic invention, individuals and typicals heroes. The images of
insurgents and their hetmen characterizes of prevail historical truth, however they
formed on basis of comprehending by author the historical documents and
remembrances. The image of central hero, hetmen Chornyi Voron, is assembly and
uncovers from first-persons and second-persons narrative, from prism of reception by
the enemy’s, insurgents and woman’s. In the image of Black Raven embodimented
the best features of hetmen, insurgent: patriotism, heroism, sacrificism, firmness,
uncompromising, faith ideas. The images of the insurgents characterized some
idealizes, instead of images of enemy characterized schematics and negative
semantic. In modeling of thopos-symbols of Cholodny Yar and Motronynsky
monastery exposes historical and symbolical semantic, actualized the national idea
and theme of liberation struggle ХVІІІ–ХХ centuries. The third part “Paradigm of national regejneretion: opposition: “woman against
enemy’s aggression” (the novel “Marusia”)” analyzes the poetics of novel “Marusia”
by Vasyl Shkliar, exposes specificity of authors vision of history, images systems and
problematic. The paradigm of national regejneretioin in the novel “Marusia” formed
on the connection historical facts and artistic invention, realistic and mythology
vectors in formed of images and their contrast poetics (“their” / “outsider”; woman /
enemy’s aggression). In the image of central hero – hetmen Marusia – exposes heroic
and patriotic ideas of novel. Image of Marusia exposes in the context of family’s and
insurgent’s environments, from representation her attitude to the family, insurgents
and devils. Many-aspects image of Marusia bases on the connection documents and
legends, realistic and mythic, feminine and masculine factors. Image of members Sokolovsky’s family, hetmens, insurgents actualized national-liberation and
patriotic ideas.
The main results of the research are generalized in conclusions. It is note that
the novels “Black Raven” and “Marusia” by Vasyl Shkliar – original phenomenon of
modern Ukrainian historical prose, which synthesized lasting many years tradition of
novel’s genre and represented the modification of genre’s matrix, her revaluation and
enrichion. Novels by Vasyl Shkliar characterized synthesis historical and
mythological bases, ideas of historical memory and national-liberation fight.
В диссертации впервые комплексно исследованы исторические романы
В. Шкляра, которые еще не были объектом специального научного изучения. В
работе выяснены особенности творческого моделирования исторического
прошлого, определены доминанты художественного историзма романов сквозь
призму традиций и новаторства. Системно проанализирована поэтика
исторических романов В. Шкляра, раскрыты их проблематика, идейно-
тематическая, жанровая, стилевая и образная специфика. Определены черты
авторского варианта исторического романа и акцентировано на самобытности
формы, смысла, времени и пространства произведений. Историческую
романистику В. Шкляра осмыслено с учетом методологических принципов
современного литературоведения, в диахронно-синхронном контексте
украинской литературы. В работе аргументировано, что “Черный Ворон” и
“Маруся” – знаковые явления современного литературного процесса и
прочитываются в контексте восстановления исторической правды.
Представленная в диссертации научная стратегия делает более выразительной
самобытность идиостиля В. Шкляра, уточняет и дополняет научные концепции
и исследовательские визии творчества эпика.