Актуальність дослідження цієї проблеми в тому, що концепція цифрового менеджменту сприяє розвитку цифрового суспільства та креативної особистості. Актуальність дослідження цифрового менеджменту як реалізація і вираження креативності полягає в тому, що цей вид менеджменту – один із напрямків розвитку диджитал (цифрової) ери. Цифровий менеджмент покликаний поглибити значення науково-категоріальних форм цифрового дискурсу, який сприяє формуванню креативної особистості як головного інтелектуально-креативного ресурсу суспільства. Мета дослідження – концептуалізація цифрового менеджменту як реалізація і вираження креативності освіти та особистості. Завдання дослідження: концептуалізація цифрового менеджменту як нового наукового напрямку і дисципліни, в основі яких знаходиться механізми інформатизації, що сприяють виявленню цифрового потенціалу освіти та особистості. В основі формування концепції цифрового менеджменту – розвиток інформаційно-цифрових стандартів і реалізації інтелектуального людського капіталу, BIG DATA (великих даних) інформації, комунікації, цифровізації суспільства. Тому перехід до цифрової цивілізації має в умовах глобалізації – економічної, політичної, культурної, освітньої – характер «цифрових проектів», в основі яких – інформаційно-інноваційний та цифровий розвиток суспільства. Проблемна ситуація – в концептуалізації цифрового менеджменту, його сутності, змісту і основних напрямків розвитку, які упроваджуються у практику сучасного освітнього процесу.
The urgency of the research of the problem is that the concept of digital management helps to develop the digital society and creative personality. The topicality of the research of digital management in terms of realization and expression of creativity is that this kind of management is one of the streams of Digital era development. Digital management is intended to deepen the importance of scientific-categorical forms of digital discourse, which promotes the formation of a creative personality as the main intellectual and creative resource of society.
The purpose of the research is the conceptualization of digital management as the implementation and expression of the creativity of education and personality. Objectives of the study: Conceptualization of digital management as a new scientific discipline and discipline, based on the mechanisms of informatization, which help to identify the digital potential of education and personality. The basis of the formation of the concept of digital management is the development of information and digital standards and the implementation of intellectual human capital, BIG DATA of information, communication, digitalization of society. Therefore, the transition to digital civilization is in the context of globalization – economic, political, cultural, educational – bares the nature of «digital projects», which are based on «information-innovation and digital development of society.
Problematic situation lays in the concept of digital management, its essence, content and the main directions of development, which are introduced into the practice of modern educational process.
Analysis of recent research and publications. Problems of the conceptualization of digital management as a realization and expression of the creativity of education and personality are, to a certain extent, found in the works of D. Bell, M. Kastesels, O. Toffler, the masters of science – V. Beh, Yu. Beh, V. Voronkova, O. Kivlyuk, M. Kirichenko, V. Nikitenko, O. Punchchenko, D. Sviridenko, O. Sosnin.
Methodology of the research – method of the informationalism that allowed to deeply penetrate into the issues in the digital management; methods of system and structural-functional analysis, which allowed to identify the problems of the information society; synergistic, based on self-organization processes.
The result of the research: the concept of digital management has been formed, which allows to overcome the problems of digitalization of society and promote the increase of the effectiveness of digital management as a complex and dynamic process. It is proved that thanks to the concept of digital management it was possible to transfer the management to the highest level of informatization and digitalization.