У дисертації досліджено проблему підготовки майбутніх учителів
математики до підвищення фінансової грамотності учнів профільної школи.
Охарактеризовано складові готовності майбутніх учителів математики до
підвищення ФГ учнів профільної школи та визначено критеріально-рівневий
апарат для її діагностування. Спроектовано та обґрунтовано узагальнену
структурно-функціональну модель підготовки майбутніх учителів математики
до фінансової діяльності, яка об’єднує концептуальну, цільову, інструментальну
(змісту і технологій навчання) надмоделі та підмодель моніторингу результатів
навчально-пізнавальної діяльності. Визначено організаційно-педагогічні умови
реалізації запропонованої моделі. Розроблено авторські програми спецкурсів за
вибором студентів «Основи фінансової математики» (для рівня професійної
підготовки «магістр») та «Основи фінансової грамотності» (для рівня
професійної підготовки «бакалавр»). Педагогічний експеримент підтвердив
ефективність запропонованої моделі підготовки майбутніх учителів математики
до підвищення фінансової грамотності учнів профільної школи.
В диссертации исследована проблема подготовки будущих учителей
математики к повышению финансовой грамотности учащихся профильной
школы. Охарактеризованы составляющие профессиональной готовности
будущих учителей математики к повышению финансовой грамотности
учащихся профильной школы. Определен критериально-уровневый аппарат для
ее диагностирования. Спроектировано и обоснованно обобщенную модель
дидактической системы подготовки будущих учителей математики к
финансовой деятельности, которая объединяет концептуальную, целевую,
инструментальную (содержание и технологии обучения) надмодели и
подмодель мониторинга результатов учебно-познавательной деятельности
студентов. Определены организационно-педагогические условия реализации
предложенной модели подготовки будущих учителей математики к повышению
финансовой грамотности учащихся профильной школы: а) расширение объема
дополнительного образования за счет введения спецкурсов по выбору «Основы
финансовой математики» (для магистрантов) и «Основы финансовой
грамотности»(для бакалавров), б) применение ИКТ и новейших технологий
обучения (контаминационное обучение, «перевернутый класс», «расширение
рабочей зоны», Wев-квест технологии, имитационные игры, написание эссе, методический коворкинг и др.); в) усовершенствование образовательного
процесса в целях, определенных обществом; г) развитие мотивации и
финансово-экономического мышления будущих учителей математики;
непрерывность и преемственность в усвоении содержания и технологий
обучения студентов; д) реализация адаптивного, бинарного, контекстного,
игрового подхода к обучению будущих учителей математики планированию и
осуществлению процесса повышения финансовой грамотности учащихся
профильной школы. Педагогический эксперимент подтвердил эффективность
предложенной модели подготовки будущих учителей к повышению финансовой
грамотности учащихся профильной школы.
In the thesis the problem of training future mathematics teachers for improving
the financial literacy of students of a profile school is investigated. The concepts
«financial literacy», «future teacher of mathematics training» are specified. The
components of future teachers of mathematics professional competence are
characterized and criterion-level concepts for the diagnosis are determined. A well
designed generalized model of the didactic system for preparing future mathematics
teachers for financial activities, which combines the conceptual, target, instrumental
(content and learning technologies) supermodels and the submodel for monitoring the
results of students' educational and cognitive activity, was designed and justified. The
organizational and pedagogical conditions for the implementation of the proposed
model for training and improving og financial literacy of future mathematics teachers
of specialized school students were determined. The organizational conditions
includes: a) expansion of the volume of additional education due to the introduction of
special courses on the choice of «Fundamentals of Financial Mathematics» (forunder
graduates) and «Fundamentals of Financial Literacy» (for bachelors), b) usage of the
latest teaching technologies (contamination training, «inverted class», «Expansion of
the working area», Web-quest technology, simulation games, writing an essay,
methodical co-working etc.). Pedagogical conditions include: improving of the
teaching and educational process for purposes defined by society; implementation of a
system of measures to develop the financial and economic thinking of future
mathematics teachers; ensuring continuity in the assimilation of the content and
technology of teaching students; implementation of a systematic approach to the
preparing of future mathematics teachers in the planning and implementation of the
process of improving the financial literacy of students in a profile school; theim
plementation of communications aimed at integrating socio-economic, mathematical
and special knowledge, as well as the formation of basic financial and economic
knowledge of future mathematics teachers; the use of contextual and situational
approaches in teaching students with the goal of introducing financial and economic
concepts, solving financial and mathematical problems, and carrying out individual
projects. Author's curricula of special courses on the choice of students
«Fundamentals of Financial Mathematics» (for the level of professional training
«Master») and «Fundamentals of financial literacy» (for the level of professional
training «Bachelor») are developed. The pedagogical experiment was confirmed to
make effectiveness of the proposed model for future teachers training in improving the
financial literacy of students in a profile school.