This article deals with the problem of readiness formation for scientific research activity of future foreign language teachers. For this purpose, the authors investigated scientific literature and developed the structure of readiness formation, using modelling approach. The structure consists of five stages of professional training of future teachers of foreign languages to conduct the scientific research: objective, methodological, substantial, operationally-procedural, efficiently-diagnostic. The objective stage consists of the aim and task definition. The methodological stage is formed by methodological approaches and principles. The substantial stage includes the process of formation of the list of professional competences of the modern teacher of foreign languages. The operational-procedural stage consists of defining the pedagogical conditions and the stages of preparation for scientific research activity of future foreign language teachers. The pedagogical condition "stimulation of motivation for educational-cognitive activity" provides formation of value-motivational component and motivational criteria of readiness. Digital literacy and 21st century skills development contribute formation of the cognitive component and cognitive-investigational criterion of readiness formation. Education through investigation and scientific-research work activation ensure the formation of the operational-procedural component and creative and activity oriented criterion. Depending on the degree of actualization of the above-mentioned criteria and their indicators, we determine the system of the estimation of levels of readiness for scientific research of future foreign languages teacher: reproductive (low), structural (middle), reflexive-creative (high) levels, what represents the efficiently-diagnostic stage of readiness formation.
У статті розглядається проблема формування у майбутніх вчителів іноземних мов готовності до науково-дослідної роботи. З цією метою авторами були досліджені наукові джерела з цього питання та розроблена структура формування готовності, застосовуючи метод моделювання. Структура формування готовності складається з п’яти етапів: цільового, методологічного, змістового, операційно-процесуального, результативно-діагностичного. Цільовий етап передбачає визначення мети і завдання. На методологічному етапі визначаються методологічні підходи та принципи. Змістовий етап складається з формування ряду професійних компетенцій сучасного вчителя іноземних мов. Операційно-процесуальний етап передбачає визначення педагогічних умов та стадій підготовки майбутніх вчителів іноземних мов до науково-дослідної роботи. Педагогічна умова «стимулювання мотивації до пізнавально-навчальної діяльності» забезпечує формування ціннісно-мотиваційного компонента і мотиваційного критерію сформованості готовності. Цифрова грамотність та розвиток навичок 21 століття сприяють формуванню когнітивного компоненту та когнітивно-дослідницькій критерії. Навчання як дослідження та активація науково-дослідної роботи сприяють формуванню операційно-процесуального компонента та креативно-діяльнісного критерія. Залежно від ступеня актуалізації вищезазначених критеріїв та їх показників, нами сформована система оцінки у майбутніх вчителів іноземних мов рівнів готовності до науково-дослідної роботи: репродуктивний (низький), конструктивний (середній) та рефлексивно-творчій (високий).