У дисертації комплексно досліджено проблему порушень мовленнєвої
діяльності, зумовлених розумовою відсталістю легкого та помірного ступенів
тяжкості: причинну обумовленість, механізми виникнення, специфіку
когнітивного компоненту мовленнєвої діяльності. Визначено стратегію й
тактику медико-лого-психолінгво-педагогічного етапу дослідження; подано
характеристику змісту, педагогічні умови та критерії диференційованого
оцінювання мовленнєвої діяльності молодших школярів із легким та помірним
ступенями розумової відсталості; обґрунтовано показники порушень мовлення.
Науково обґрунтовано, емпірично досліджено теоретико-методичні
засади та розроблено й експериментально перевірено комплексну
диференційовану систему формування та корекції мовленнєвої діяльності
молодших школярів із легким і помірним ступенями розумової відсталості на
основі системного, індивідуально-диференційованого, мотиваційно-
когнітивного, корекційно-розвивального, комунікативно-діяльнісного підходів.
Визначено та обґрунтовано напрями підготовки й підвищення кваліфікації
фахівців до роботи з формування та корекції мовленнєвої діяльності молодших
школярів із легким і помірним ступенями розумової відсталості.
В диссертации впервые комплексно исследована проблема нарушений
речевой деятельности, обусловленных умственной отсталостью легкой и
умеренной степеней тяжести: причинную обусловленность, механизмы
возникновения, специфику когнитивного компонента.
Определена стратегия и тактика медико-лого-психолингво-педагогичного
этапа исследования: характеристика содержания, педагогические условия и
критерии дифференцированного оценивания речевой деятельности младших
школьников с легкой и умеренной степенями умственной отсталости;
обоснованы показатели нарушения речи.
Научно обоснованы, эмпирически исследованы теоретико-методические
основы, разработана и экспериментально проверена комплексная дифференцированная система формирования и коррекции речевой
деятельности младших школьников с легкой и умеренной степенями
умственной отсталости на основе системного, личностно-
дифференцированного, мотивационно-когнитивного, коррекционно-
развивающего, коммуникативно-деятельностного подходов.
Определены и обоснованы направления подготовки и повышения
квалификации специалистов для работы по формированию и коррекции речевой
деятельности данной категории детей с нарушениями речевой деятельности.
The thesis is a comprehensive research of the problem of speech activity
disorders caused by mental retardation of mild and moderate degrees of severity:
causes, mechanisms of occurrence, specificity of the cognitive component.
The strategy and tactics of the medical-logo-psycholinguistic and pedagogical
stage of the study are determined; characteristics of the content, pedagogical
conditions and criteria of differentiated assessment of speech activity of junior
schoolchildren with mild and moderate degree of mental retardation are given; the
indicators of speech disorders are substantiated.
The theoretical-methodological foundations are scientifically substantiated and
empirically investigated and complex differentiated system of formation and
correction of speech activity of junior pupils with mild and moderate degree of
mental retardation on the basis of systems, individual-differentiated, motivational-
cognitive, corrective-developing, communicative-activity approaches is developed
and experimentally verified.
Within the complex differentiated system of formation and correction of
speech activity of junior schoolchildren with mild and moderate degree of mental
retardation, the conceptual-strategic and technological (pedagogical technology of
formation and correction of speech activity, algorithm of its realization, program-
methodological support in the context of the discipline of correctional-developmental
direction «Speech development») modules are developed and substantiated.
The directions of specialists’ training and professional development to work on
formation and correction of speech activity of junior schoolchildren with mild and
moderate degree of mental retardation have been identified and substantiate.
The practical significance of the obtained results lies in improving the process of
differentiated diagnosis of speech activity of junior schoolchildren with mild and moderate degree of mental retardation; developing and substantiating the indicators of
violations of speech activity of the selected category of children; developing a complex
differentiated system of formation and correction of speech activity of children with
mild and moderate degree of mental retardation of junior school age, which has been
introduced into the work of special institutions of general secondary education of
Ukraine: pedagogical technology, algorithm for its implementation; designing a
program for the development of speech for children with mild and moderate degree of
mental retardation; developing organizational-methodological recommendations for
interdisciplinary support of junior pupils with intellectual disabilities in the conditions
of modern educational space; developing programme-methodological provision of
students training for appropriate professional-pedagogical activities (educational
program “Special method of speech development”, approved at the meeting of Chair of
Special and inclusive education of Sumy SPU named after A.S.Makarenko);
developing methodological recommendations on the investigated issue aimed at
teachers-speech therapists, defectologists and other specialists who work on the
development of speech of the selected category of children.
Materials of the research can be used in the system of higher, special and
inclusive education for creation and modernization of educational and
methodological materials on diagnostics, formation and correction of speech activity
of junior schoolchildren with mild and moderate degree of mental retardation.
The obtained results are essential for ensuring consistency, continuity and
perspectives between the junior and middle school age in relation to speech
development of children with intellectual disabilities.
As a result of systematic theoretical-methodological, historical and empirical
analysis of the identified problem, the scientific-theoretical foundations of
justification of violations of speech activity in children with intellectual disabilities of
the junior school age are determined.
Taking into account the hierarchy of the processes of formation, understanding
of speech and the main components of the speech system and the tasks they solve,
within the limits of this research, in the author’s opinion, it is expedient to use both
the logo-pedagogical and psycholinguistic approaches of language and speech study
of the selected category of children. Their combination can give a specialist not only
necessary theoretical knowledge, but also a complex differentiated methodology of
experimental study of specific manifestations of speech activity violations of children
with mild and moderate degree of mental retardation.