Дисертаційне дослідження присвячено проблемі формування
інформаційної культури молодших підлітків в умовах закладу загальної середньої
освіти. Розкрито сутність та особливості формування інформаційної культури
молодших підлітків в освітньому процесі закладу загальної середньої освіти.
Визначено критерії, показники та виявлено рівні сформованості інформаційної
культури молодших підлітків. Визначено педагогічні умови формування
інформаційної культури молодших підлітків. Окреслено сутність та виявлено
дієвість технологічного забезпечення впровадження педагогічних умов
формування інформаційної культури молодших підлітків в освітній процес
закладу загальної середньої освіти.
Диссертационное исследование рассматривает проблему формирования
информационной культуры младших подростков в условиях заведения общего
среднего образования. Раскрыты сущность и особенности формирования
информационной культуры младших подростков в образовательном процессе
заведения общего среднего образования. Определены критерии, показатели и
уровни сформированности информационной культуры младших подростков.
Сформулированы педагогические условия формирования информационной
культуры данной возрастной категории. Определена сущность, подтверждена
действенность технологического обеспечения внедрения педагогических
условий формирования информационной культуры младших подростков в
образовательный процесс заведения общего среднего образования.
The dissertation is devoted to the problem of formation young teens’
information culture under conditions of secondary education institution.
The notion «information culture» is substantiated and its structure is
theoretically generalized and defined.
The notion «information culture» it is a systematized totality of knowledge,
skills and abilities, attitudes and beliefs, that allow to orient in the information
environment freely and safely.
The structure of person’s information culture contains totality of the following
components: information knowledge; informational behavior; information
worldview; informational security.
It is noted that for formation young teens’ informational culture in the
educational process of secondary educational institution is a focused process of
systematic to gain of certain informational knowledge by young teens, skills and
abilities, active learning of the informational environment, the correct orientation in
information flows, active communicative interaction and acquired the ability to
estimate of information by young teens.
The groups of features the formation young teenagers’ informational culture
are selected and characterized: the features connected with transformation of organism of the young teenagers that condition the formation of informational
culture; psychological features in the cognitive, emotional-willing and motivational
spheres of development of the young teenagers that condition the formation of
informational culture; features the formation of informational culture of young
teenagers in conditions of secondary educational institution.
Criteria are substantiated and indicators for formation young teenagers’
information culture of secondary educational institution are indentified.
The levels of formation young teenagers’ informational culture are indentified
(insufficient, sufficient, optimal), which certifies the duration and permanence of
manifestations of indicators of young teenagers’ information culture.
The pedagogical conditions of formation young teenagers’ informational culture,
whose realization provides an opportunity the teacher to get a positive result in the
process of formation young teenagers’ informational culture, namely:
- active involvement of young teens to gain information knowledge, skills and
abilities and their use, based on their own and socially approved by information
needs;
- directing the forms and methods of extra-curriculum educational work in
secondary educational institution at achieving tasks of forming information culture;
- organization of educational work in the direction of formation young teens’
informational culture in secondary educational institution based on the system-
purpose approach.
A comprehensive program for formation young teenagers’ information culture
in secondary educational institution «Journey into the world of information» is
introduced and additional forms of educational work for formation young teenagers’
informational culture are introduced too.
The effectiveness of the technological support developed of introducing
pedagogical conditions for formation young teenagers’ informational culture in the
educational process of secondary educational institution was proved.