Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Тенденції використання масових відкритих онлайн курсів у підготовці фахівців з початкової освіти

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Колесник, Лариса Володимирівна
dc.date.accessioned 2019-07-15T06:41:39Z
dc.date.available 2019-07-15T06:41:39Z
dc.date.issued 2019-06
dc.identifier.citation Колесник, Л. В. Тенденції використання масових відкритих онлайн курсів у підготовці фахівців з початкової освіти / Л. В. Колесник // Педагогічні науки : теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / голов. ред. А. А. Сбруєва ; Сум. держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка. - Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2019. – № 3 (87). - С. 62-72. ua
dc.identifier.issn 2312-5993
dc.identifier.issn 2414-9799 (Online)
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/25068
dc.description DOI 10.24139/2312-5993/2019.03/062-072 ua
dc.description.abstract У статті розглянуто практичний досвід використання масових відкритих он-лайн курсів (МВОК) у процесі підготовки майбутнього вчителя початкової школи в Україні за допомогою змішаної форми навчання, у якій MВОК виступаять у якості каталізаторів якості професійної підготовки. Процес фахової підготовки розглядається через призму глобальних технологічних змін у світі та змін вимог до вчителя початкової школи у зв'язку з освітньоя реформоя в Україні, прийняттям Концепції «Нової української школи». Використовуячи інтерпретаційно-аналітичний метод, на основі якого вивчалися українські й зарубіжні платформи МВОК, висвітлено особливості та специфіку використання МВОК при підготовці вчителя початкової школи в педагогічному закладі вищої освіти в Україні. Подальші наукові розвідки передбачаять вивчення питання академічної культури й цифрової компетентності серед викладачів для можливості якісного впровадження МВОК у процес фахової підготовки. ua
dc.description.abstract The article examines practical experience of using massive open online courses in the process of training future primary school teachers in Ukraine. MOOCs are considered as the catalysts of the quality of professional training and been implemented in the educational environment as the element of blended learning. Global technological changes and educational reform in Ukraine, adoption of the Concept of “New Ukrainian School” have influenced vocational training of future primary school teachers. This has led to changes in the primary school teachers requirements in the modern labor market. In 2018 institutions of higher education in Ukraine faced the challenge of competitiveness of their graduates in the labor market. In this way, massive open online courses, due to their availability, mass, and autonomy, were recognized as the best solution when making appropriate urgent changes in the process of future primary school teachers training. There are numerous MOOCs providers, but three largest are Coursera, Udacity, and EdX (Shumski, 2013). As of 2013, Coursera is the largest with roughly four million students and 400 courses from 80 different institutions, EdX has approximately one million students and 60 courses from 28 different institutions, and Udacity has around one million users and 30 courses taught by faculty from five universities as well as private partners (Shumski, 2013). But Ukrainian on-line courses at EdEra platform (www.ed-era.com) and Prometheus platform (https://prometheus.org.ua) have their own differences. According to our research, we will look at the features of the use of massive open online courses in the primary school teachers’ vocational training in the context of the implementation of the Concept of “New Ukrainian School”. We can divide them into two categories: compulsory courses and courses for self-education. Compulsory courses mean that you need to finish the course with the certificate of attendance if you want to teach at the first grade. So, these obligatory courses were added to the future primary school teachers training as part of vocational training. Further scientific research involves studying the question of academic culture and digital competence among educators for quality online courses implementation in vocational training. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher СумДПУ імені А. С. Макаренка ua
dc.subject змішане навчання ua
dc.subject масові відкриті он-лайн курси (МВОК) ua
dc.subject професійна підготовка ua
dc.subject майбутні вчителі початкової школи ua
dc.subject платформи дистанційного навчання ua
dc.subject vocational training ua
dc.subject future primary school teachers ua
dc.subject massive open online courses (MOOCs) ua
dc.subject educational environment ua
dc.subject Concept of “New Ukrainian School” ua
dc.subject compulsory courses ua
dc.subject educational reform in Ukraine ua
dc.subject.classification 378.091.3:373.3.011.3-051]:004.77 ua
dc.title Тенденції використання масових відкритих онлайн курсів у підготовці фахівців з початкової освіти ua
dc.title.alternative The practice of using massive open online courses in vocational training of future primary school teachers. ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу