У дисертаційному дослідженні розглянуто проблему формування
інформаційної культури студентів факультетів мистецтв педагогічних
університетів. Під інформаційною культурою вчителя музичного мистецтва
розуміємо особистісне утворення, що передбачає обізнаність в музичному
мистецтві та методиці його викладання, сформовану потребу і здатність до її
розширення, відбору й оцінювання мистецьких явищ, втілення у професійній
діяльності, а також готовність до рефлексивного самовизначення.
Враховуючи, що специфіка художньої інформації передбачає емоційну
виповненість впливу, який не передається стандартними нормалізованими
мовами, підкреслюємо значення осягнення художньої образності як основи
усвідомлення мистецької інформації.
Структура інформаційної культури майбутніх учителів музичного
мистецтва охоплює орієнтаційно-мотиваційний, когнітивно-комунікативний,
креативно-діяльнісний компоненти.У результаті проведення формувального
експерименту зафіксовано значне зростання кількісних та якісних
показниках рівнів сформованості інформаційної культури студентів
експериментальної групи, що свідчить про ефективність та дієвість
розробленої поетапної методики формування інформаційної культури
майбутніх учителів музики в процесі фахового навчання.
В диссертационном исследованиирассмотрена проблема формирования
информационной культуры студентов факультетов искусств педагогических
университетов. Под информационной культурой учителя музыкального
искусства понимаем личностное образование, что предполагает
осведомленность в музыкальном искусстве и методике его преподавания,
сложившуюся потребность и способность к ее расширению, отбор и оценка
художественных явлений, воплощеных в профессиональной деятельности, а также готовность к рефлексивному самоопределению. Учитывая, что
специфика художественной информации предусматривает эмоциональную
наполненность влияния, которая не передается стандартным
нормализованным языком, подчеркиваем значение постижения
художественной образности как основы осознания художественной
информации.
Структура информационной культуры будущих учителей
музыкального искусства охватывает ориентационно-мотивационный,
когнитивно-коммуникативный, креативно-деятельностный компоненты. В
результате проведения формирующего эксперимента зафиксирован
значительный рост количественных и качественных показателей
сформированности информационной культуры студентов экспериментальной
группы, что свидетельствует об эффективности и действенности
разработанной поэтапной методики формирования информационной
культуры будущих учителей музыки в процессе профессионального
обучения.
In the dissertation research the problem of the formation of information
culture of students of the faculties of arts of pedagogical universities is considered.
The information culture of a teacher of musical art is personal education, which
implies awareness of musical art and its teaching methods, the existing need and
ability to expand it, selection and evaluation of artistic phenomena embodied in
professional activities, and readiness for reflective self-determination. Considering
that the specificity of artistic information provides for emotional fullness of
influence, which is not conveyed by standard normalized language, we emphasize
the importance of comprehending artistic imagery as the basis for understanding
artistic information.
The structure of the information culture of future teachers of musical art
covers orientation-motivational, cognitive-communicative, creative-activity
components. The orientation-motivational component involves the ability of
students to choose the necessary information sources, interest in the artistic
information and its evaluation. The cognitive-communicative component is
oriented on the acquisition of knowledge, skills and abilities of future music
teachers of the chosen specialty, solving informational educational and
independent tasks as a means of active influence on students. The creative-activity
component is conditioned by the need to predict the informational and artistic
development of students, their ability to creative activity. As a result of the formative experiment, a significant increase in quantitative
and qualitative indicators of the formation of information culture of students of the
experimental group was recorded, which indicates the effectiveness and efficiency
of the developed step-by-step methodology for the formation of information
culture of future music teachers in the process of vocational training.