Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Формування етнокультурної компетентності учнів старшої школи у процесі вивчення громадянської лірики

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Нестеренко, Світлана Василівна
dc.date.accessioned 2019-06-11T11:41:45Z
dc.date.available 2019-06-11T11:41:45Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.citation Нестеренко, Світлана Василівна. Формування етнокультурної компетентності учнів старшої школи у процесі вивчення громадянської лірики : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 - теорія та методика навчання (українська література) / Нестеренко Світлана Василівна ; [наук. керівник Уліщенко Віолетта Валентинівна] ; М-во освіти і науки України, Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ, 2018. - 20 с. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/24647
dc.description.abstract Дисертація присвячена теоретико-експериментальному дослідженню методики формування етнокультурної компетентності учнів старшої школи у процесі вивчення громадянської лірики. У роботі обґрунтовано складники етнокультурної компетентності, виокремлено та описано рівні й критерії її сформованості. У роботі запропоновано концептуальну методичну модель формування етнокультурної компетентності під час вивчення громадянської лірики; теоретично обґрунтовано та експериментально перевірено її ефективність. Структурно методична модель має чотири складники: цільовий, концептуальний, змістовий та діяльнісний. Результатом злагодженої взаємодії усіх складників є кількісно-якісні зрушення, що відбуваються в процесі формування етнокультурної компетентності старшокласників. Експериментально підтверджено гіпотезу про те, що ефективність формування етнокультурної компетентності залежить від комплексу чинників, серед яких моделювання процесу вивчення громадянської поезії з урахуванням впливу емоційно-ціннісного діалогу читача з ліричним героєм і через нього з автором твору, застосування лінгвостилістичного аналізу тексту з акцентами на етнокультурній картині світу українців, специфіці виявлення авторської позиції в її національно-ціннісному аспекті, на використанні специфічних навчальних прийомів. ua
dc.description.abstract Диссертация посвящена теоретико-экспериментальному исследованию методики формирования этнокультурной компетентности учащихся старших классов в процессе изучения гражданской лирики. В работе обоснованы составляющие этнокультурной компетентности, выделены и описаны уровни и критерии ее сформированности. В работе предложена концептуальная методическая модель формирования этнокультурной компетентности при изучении гражданской лирики; теоретически обоснована и экспериментально проверена ее эффективность. Структурно методическая модель состоит из четырех блоков: целевого, концептуального, содержательного и деятельностного. Результатом слаженного взаимодействия всех составляющих является количественно-качественные изменения, происходящие в процессе формирования этнокультурной компетентности старшеклассников. Экспериментально подтверждена гипотеза, что эффективность формирования этнокультурной компетентности зависит от комплекса факторов, среди которых моделирование процесса изучения гражданской поэзии с учетом влияния эмоционально-ценностного диалога читателя с лирическим героем, рассказчиком и через него с автором произведения, применение лингвостилистичного анализа текста с акцентами на этнокультурной картине мира украинцев, специфику выявления авторской позиции в ее национально- ценностном аспекте, применение специфических учебных приемов. ua
dc.description.abstract The dissertation is concerned with theoretical and experimental research of methods aimed at forming ethnocultural competence in senior school students in the process of learning civic lyrics. This scientific work includes justification of ethnocultural competence components as well as description of levels and criteria of its formation. In this scientific work we propose a conceptual methodical model of ethnocultural competence formation during learning civic lyrics; effectiveness of this model has been theoretically grounded and experimentally checked. From a structural point of view the methodical model consists of 4 components: target component, conceptual component, semantic component and activity-oriented component. Coherent interaction of all components results in quantitative and qualitative changes in the process of forming ethnocultural competence in senior school students. The research has clarified the essence of the “ethnocultural competence” notion which has been interpreted as a personal achievement of schoolchildren in knowing, understanding, analyzing and popularizing phenomena of the Ukrainian culture (and the Ukrainian civic lyrics in particular) as well as in being respectful to cultural values, manifesting tolerance to something alien if it does not contradict to ideas of national independence and territorial integrity of the country. In the worked out methodology the level of formation of the ethnocultural competence consists in ability of senior school students to apply acquired knowledge about the Ukrainian language and literature, material and spiritual values of the Ukrainian ethnos, national nature and methods of ethnic self-expression in developing skills of finding ethnocultural markers in literary texts and determining their importance and role for revealing the author’s plan, as well as in revealing the values-based attitude to something ethnic as to something nation-forming.. It has been determined that the Ukrainian ethnoculture is a set of material and spiritual achievements of the title ethnos of the Ukrainian nation with those historic borrowings received from other ethnoses living on the territory of Ukraine and consider themselves Ukrainians. The work presents a unique classification of civic lyrics works: descriptive lyrics (local coloring), value-conscious lyrics (generic temper), social lyrics (social and political system), historical lyrics (national history), heroic lyrics (ideas of state formation). The lingo-stylistic type of analysis has been proved to be an effective way of learning civic lyrics. The developed methodical system of forming ethnocultural competence represents interrelation between contents, methods and ways of educational activities of students aimed at increasing their level of readership culture, ethnocultural knowledge and skills. It is based on the principles of dialogical interrelation, value- semantic and ethnocultural grounds, synergetics, unity of contents and form as well as on the following approaches – competence approach, intersubjective approach, linguistic-and-cultural approach, artistic approach, eidetic approach. The level of formation of the ethnocultural competence during lessons of Ukrainian literature has been determined as a result of a deep multifaceted learning of civic poetry, which has a high, sufficient, medium and low level. The composition of ethnocultural competence includes several components (cognitive component, subject-activity approach (skills and abilities) axiological (motivational and personal) approach. Experimental learning confirmed effectiveness of innovative teaching methods in combination with traditional methods according to M. Kodriashov’s classification of methods used for teaching literature. Innovative teaching methods were successfully tested: these are such methods as melodeclamation-dialog, decoding ethnocultural markers, formation of associative clusters, modeling virtual dialog (with the persona and the author), autocommunication, synergy of ethnocultural information, SmartArt designing, creating eidetic collage-pastiche, ethnocultural presentation and design of dynamic tables. Research of civic lyrics texts was performed with the use of linguostylistic analysis. The presented methods give preference to mini-projects and this makes students’ perception of the author’s text deeper on the level of ethnocultural values and nation-forming values. We have experimentally confirmed the hypothesis that effectiveness of forming ethnocultural competence depends on a set of factors including such factors as modeling the process of civic poetry learning taking into account influence of emotional and value dialog between the reader and the persona (narrator) and (through this narrator) between the reader and the author of the literary work, application of text linguostylistic analysis with the emphasis on the ethnocultural picture of the world of Ukrainian citizens, specifics of author’s position manifestation in its national-and-value aspect, application of specific teaching techniques. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher НПУ імені М.П. Драгоманова ua
dc.subject методика навчання літератури ua
dc.subject етнокультурна компетентність ua
dc.subject громадянська лірика ua
dc.subject лінгвостилістичний аналіз тексту ua
dc.subject етнокультурні маркери ua
dc.subject методика обучения литературы ua
dc.subject этнокультурная компетентность ua
dc.subject гражданская лирика ua
dc.subject лингвостилистический анализ текста ua
dc.subject этнокультурные маркеры ua
dc.subject Methods of teaching Ukrainian literature ua
dc.subject ethnocultural competence ua
dc.subject civic lyrics ua
dc.subject text linguistic and stylistic analysis ua
dc.subject ethnocultural markers ua
dc.subject.classification 37.016:82-14(373.5) ua
dc.title Формування етнокультурної компетентності учнів старшої школи у процесі вивчення громадянської лірики ua
dc.type Other ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу