В диссертации дана характеристика и кпассификация социально-педагогических условий функционирования школы в период
ее реформирования; модели структуры управления школой (линейная, линейно-штабная, функциональная, линейно-функциональная), с
помощью которых можно определить и варьировать нагрузкой членов административно-управленческого звена
школы; модернизированы функции руководителя школы и требования к ее личности; пути реализации приоритетных структур учебно-воспитательного процесса; критерии и методика сценирования зффективности управленческой деятельности руководителей школ.
This thesis describes and classifies the social and
pedagogical conditions for the function of school during its
refofmation, introduces models of the struoture of management
by school/namely: linear, linear and staff,functional, linear
and functional/, the latters help to determine and to vary
the oomunicative amount of work to be done for sohool admi
nistrative and management personnel. In this study the leader's
functions and demands to leader's individual, the roads of
realization of taking the first place structures of teaching
and educational process were modernized. The candidate for a
degree has worked out estimated criteria and estimated methods
of the effectiveness of management activities of sohool heads.