У статті проаналізовано зміст діяльнісного компоненту методичної компетентності вихователів закладів дошкільної освіти в системі неперервної освіти та відзначено, що він містить у собі накопичені професійні знання і вміння; відображає прояв ініціативи і творчості педагога, бажання брати участь у дослідницькій та експериментальній роботі в освітній організації; професійно-важливі якості особистості; співвідноситься з уміннями, пов’язаними з психологічним аспектом особистості педагога: комунікативні, перцептивні, рефлексивні. Розглянуто основні положення загальної теорії діяльності. Введено поняття та складові методичної компетентності.
The article analyzes the content of the activity component of the methodological competence of the teachers of pre-school educational institutions in the system of continuous education and noted that it includes accumulated professional knowledge and skills; reflects the manifestation of the initiative and creativity of the teacher, desire to participate in research and experimental work in an educational institution; professional qualities of personality; correlates with the skills associated with the psychological aspect of the personality of the teacher: communicative, perceptual, reflexive. The main points of the general theory of activity are considered. The concept and components of methodological competence are introduced.