Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Етапи та методика проведення педагогічних досліджень майбутніми вчителями технологій

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Трегуб, О. Д.
dc.date.accessioned 2019-05-17T13:27:40Z
dc.date.available 2019-05-17T13:27:40Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.citation Трегуб, О. Д. Етапи та методика проведення педагогічних досліджень майбутніми вчителями технологій / О. Д. Трегуб // Наукові записки [Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова]. Серія : Педагогічні науки : [збірник наукових статей]. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. – Вип. СXХХІХ (139). – С. 239-247. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/24463
dc.description.abstract У статті розглянуто основні етапи та методика проведення наукових педагогічних досліджень майбутніми вчителями технологій. Виділено схему рівнів методології дослідження. Описується загальна класифікація науково-педагогічних досліджень та застосування основних методів у здійсненні наукових досліджень. Розглянуто види досліджень та їх характеристика. Обумовлено, що дослідницька робота передбачає здійснення глибокого аналізу, синтезу й узагальнення педагогічних фактів, що сприяє збагаченню педагогічної теорії. ua
dc.description.abstract The article deals with the main stages and methods of conducting scientific pedagogical researches by future technology teachers. The scheme of levels of research methodology is allocated. Describes a general classification of scientific and pedagogical research and the application of basic methods in the implementation of scientific research. The types of researches and their characteristics are considered. It is stated that research work involves in-depth analysis, synthesis and generalization of pedagogical facts, which contributes to the enrichment of pedagogical theory. In modern methodology and logic of science, the following general scheme of levels of methodology is allocated: level of philosophical methodology; level of methodology of general scientific principles of research; the level of concrete scientific methodology; level of techniques and techniques of research. Experimental learning is one of the modern methods of researching psycho-didactic problems. There are two types of experimental learning: an individual learning experiment that has already firmly entered into science and collective experimental training. Along with general scientific, there are special methods of specific sciences that reflect the specifics of the subject of each science. In each special method, the principles and methods of scientific thinking are revealed. As a rule, distinguish two types of experiment: the setting and forming. A confirmatory experiment is used at the beginning of the study to determine the state of the subject of the study. After the development of scientific regulations, a formative experiment is conducted on approbation of scientific assumptions, checking their effectiveness. Along with the main - the forming experiment is duplicative, in which ideas and hypotheses are checked on another material, in other conditions. Then the analysis of these experiments is carried out and the conclusions are drawn: as far as the hypothesis put forward by the researcher was confirmed, how the research tasks were solved, what are the prospects for further work in this direction. An important final stage in the research work of a scientist should be the design of the results of scientific research. Consequently, the quality of the results of scientific research depends on methodological provision, pedagogical observation and the level of formation of students’ abilities to observe and describe the pedagogical process, to conduct a research plan. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject методи ua
dc.subject методика ua
dc.subject рівні сформованості ua
dc.subject наукове дослідження ua
dc.subject вчителі технологій ua
dc.subject педагогічні дослідження ua
dc.subject methods ua
dc.subject methodology ua
dc.subject formation levels ua
dc.subject scientific research ua
dc.subject technology teacher ua
dc.subject pedagogical research ua
dc.subject.classification 001.891(075.8) ua
dc.title Етапи та методика проведення педагогічних досліджень майбутніми вчителями технологій ua
dc.title.alternative Stages and methods of pedagogical resesrches by future teachers is technologies ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу