Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Кітова, О. А.
dc.date.accessioned 2019-05-12T11:14:58Z
dc.date.available 2019-05-12T11:14:58Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.citation Кітова, О. А. Педагогічні погляди В. Сидоренка на трудове навчання учнів / О. А. Кітова // Наукові записки [Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова]. Серія : Педагогічні науки : [збірник наукових статей]. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. – Вип. СXХХІХ (139). – С. 97-105. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/24379
dc.description.abstract У статті розкрито педагогічні погляди В. Сидоренка на трудового навчання учнів, які були пов’язані з запропонуванням можливих назв освітньої галузі “Технології”; наголошенням на можливості оновлення змісту трудового навчання учнів на основі знань про виробництво та доцільності інваріантної складової у його структурі; визначенням трудового навчання основою формування технологічної культури учнів; висвітленням дослідження рівня сформованості елементів технологічної культури учнів, як критерію ефективності їх технологічної підготовки; з’ясуванням чинників, що обумовлюють сучасний стан трудового навчання та виокремленням першочергових завдань з його вдосконалення. ua
dc.description.abstract The article deals with the pedagogical views of V. Sidorenko on the labor education of students. They consisted in the following: the definition of technology not only the process of manufacturing and processing materials, but as a transformational activity of man in general and a means of knowledge of the world; the emphasis on the need to update not only the borrowed name of the educational field, but also changes in the content of labor education; updating the content of labor training based on knowledge of production, which will promote a holistic view of the industrial culture accumulated by our civilization; coverage of the contents of the invariant and variational component in the structure of labor education; the definition of labor education at school is the basis for the formation of the technological culture of students, among which the culture of work, graphic informative, entrepreneurial, ecological, consumer, project culture, design culture, human relationships and everyday life are distinguished; revealing the study of the level of formation of elements of technological culture of students, as a criterion for the effectiveness of their technological preparation. Along with this, the study of the organization of labor education of students enabled V. Sidorenko to identify and reveal the influence of local, systemic, global and supra-system factors on the current state of labor education. The scientist saw the priority tasks for its improvement in: development, scientific substantiation, and implementation of an effective program of development of labor education in Ukraine; a large-scale explanation of the importance of work and the need for students to master the modern technological (labor) culture and the application of a variety of technological innovations; providing pedagogical teams with increasing student interest in scientific and technological activities. Consequently, the pedagogical views of the scientist on the labor education of students reflected the realities of the development of the national education system. They were aimed at increasing the productivity of the educational process of school students and should be taken into account by theorists and practitioners whose justifications became the basis of the content of labor training in the new Ukrainian school. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject зміст освіти ua
dc.subject знання про виробництво ua
dc.subject інваріантна складова ua
dc.subject В. Сидоренко ua
dc.subject технологічна культура учнів ua
dc.subject технологічна освіта ua
dc.subject трудове навчання ua
dc.subject content of education ua
dc.subject knowledge of production ua
dc.subject invariant component ua
dc.subject V. Sidorenko ua
dc.subject technological culture of students ua
dc.subject technological education ua
dc.subject labor training ua
dc.subject.classification 37.016:62/64 ua
dc.title Педагогічні погляди В. Сидоренка на трудове навчання учнів ua
dc.title.alternative Pedagogical views V. Sidorenko on the lesson of teaching of teachers ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу