У статті подано загальний аналіз педагогічного моделювання як методу педагогічних досліджень, представлено основні принципи його застосування в умовах інтеграції компетентнісного підходу у навчальний процес вищої школи. Встановлено, хоча й побудова моделі передбачає абстрагування та ідеалізацію об’єкта вивчення, проте її використання в педагогіці дає можливість детально проаналізувати та оцінити як ключові етапи навчального процесу загалом, так і основні форми навчання зокрема. Моделювання лекційних курсів спрямоване на структурно-логічну побудову занять, відповідно його домінантне завдання – оптимізувати процес навчання, підвищити результативність. Розглянуто теоретичні основи побудови моделі різних типів лекцій. Проаналізовано комплекс взаємозв’язаних і чітко визначених елементів, що утворюють структурну методичну модель, що залежить від наукового змісту, характеру викладеного матеріалу і типу лекції. Як наслідок, досліджено критерії структурного моделювання різновидів лекції залежно від запланованої дидактичної мети – вступної, інформаційної, оглядової, проблемної, бінарної, лекції-консультації, лекції з наперед визначеними помилками, лекції прес-конференції.
В статье представлен общий анализ педагогического моделирования как метода педагогических исследований, основные принципы его применения в условиях интеграции компетентностного подхода в учебный процесс высшей школы. Установлено, что хотя и построение модели предполагает абстрагирование и идеализацию объекта изучения, однако ее использование в педагогике дает возможность детально проанализировать и оценить как ключевые этапы учебного процесса в целом, так и основные формы обучения в частности. Моделирование лекционных курсов направлено на структурно-логическое построение занятий, соответственно его доминантная задача – оптимизировать процесс обучения, повысить результативность. Рассмотрены теоретические основы построения модели различных типов лекций. Проанализирован комплекс взаимосвязанных и четко определенных элементов, образующих структурную методическую модель, которая зависит от научного содержания, характера изложенного материала и типа лекции. Как следствие, исследованы критерии структурного моделирования разновидностей лекции в зависимости от запланированной дидактической цели – вводной, информационной, обзорной, проблемной, бинарной, лекции-консультации, лекции с заранее определенными ошибками, лекции пресс-конференции.
The article presents a general analys is of pedagogical modeling as a method of pedagogical research, presents the basic principles of its application in the context of integrating a competence approach in to the educational process of a higher school. It is established, although the construction of the model assumes the abstraction and idealization of the object of study, but its use in pedagogy makes it possible to analyze and evaluate in detail both the key stages of the educational process as a whole and the basic forms of instruction in particular. The modeling of lecture courses is aimed at structurally-logical construction of classes, according to its dominant purpose – to optimize the learning process, to increase effectiveness. The theoretical basis for constructing a model of various types of lectures is considered. The complex of inter related and well-defined elements forming a structural methodical modelis analyzed, depends on the scientific content, the nature of the material presented and the type of lecture. As a result, the criteria for the structural modeling of the lecture varieties are studied depending on the planned didactic purpose – introductory, informational, overview, problematic, binary, lecture-consultation, lectures with predefined errors, lecture of the press conference.