У статті наведені результати педагогічного експерименту з вивчення впливу форми надання лекційного матеріалу з фізики на успішність його опанування студентами з вираженими та невираженими ознаками кліпового мислення. Наведені основні принципи побудови лекції за кліповим форматом. Проведено порівняльний аналіз результатів засвоєння навчального матеріалу, що надавався у класичному та кліповому форматах. Показано, що кліповий формат
значно покращує загальну успішність опанування матеріалу і його використання дозволяє підвищити продуктивність навчання.
The thinking style of students nowadays is different from one of the previous generations. During
the past twenty years, in psychological and pedagogical practice, along with cognitive styles, a concept of
“mosaic thinking” has being studied while becoming a dominant style of information processing for
modern youth.
In the present work, we investigate the influence of the form of lecture material in physics on the
learning rate of students with the explicit and implicit attributes of mosaic thinking. We propose the main
principles of lectures structure using mosaic format. We distinguish an experimental group with the
implicit attributes of the mosaic thinking consisting of 89 individuals. The control group without mosaic
thinking consisted of 64 individuals.
Two types of lectures were developed and conducted based on the classical- and mosaic-based
principles of material provision. The correlation analysis on mosaic thinking presence was performed
using the students’ grades for a test. As a result of the pedagogical experiment, the following is
established. Changing the format of teaching materials in physics from the classical to the mosaic does
not affect the success rate of students without mosaic thinking. For students with mosaic thinking, there
was an increase of 23% in total in the grade categories “very good” and “excellen”, and a decrease of
19.5% in the grade category “satisfactory”. Therefore, the mosaic format improves the overall student
success rate can be used to increase the productivity of learning.