Запропоновано варіант технології вивчення теоретичного матеріалу з механіки у класах фізико-математичного профілю, яка грунтується на закономірностях і особливостях розвитку в учнів мислення та логічної пам'яті, передбачає врахування вимог до технологізації навчального процесу (наявності діагностично поставлених цілей навчання, дотримання принципу завершеності навчання, налагодження зворотного зв'язку), містить варіант вирішення проблеми математичної підтримки курсу фізики, базується на створенні та використанні "комп'ютерного помічника", за допомогою якого учні значною мірою самостійно вивчають теоретичний матеріал. Експериментально доведено, що створена технологія, яка передбачає інтеграцію в одному навчальному курсі механіки та відповідних розділів математики, за умов належного методичного забезпечення й адекватного використання можливостей сучасних комп'ютерних технологій дозволяє школярам одержувати дієві систематизовані знання з механіки та самостійно засвоювати та використовувати теоретичний матеріал з фізики на якісно новому рівні.
This dissertation is considered the problem of creation of Technology of studying of theoretical material on mechanics in physics-mathematical classes and offered an author’s version of such Technology.
The features of this technology consist of the following: firstly, it underlies the regularities and peculiarities of development of students’ logical mind and thought; secondly, it takes into account of three main conditions of technologization of teaching process (presence of diagnostically putting purpose of teaching; following the principle of teaching completeness; providing with reserve connection); thirdly, it contains the variant of deciding the problem of use mathematical support in the course of physics; fourthly, it intends to make and use “the computer’s help” with the help of which the students study the theoretical material on the whole without assistance.
It is proved with the help of experiments that created technology in the conditions of this methodical providing and adequate use of possibilities of modern computer technologies allows the students not only to get systematized knowledge in mechanics but to turn to a new qualitative level of self-dependence in leaning and using of theoretical material in physics.