Зміна орієнтирів в еколого-природничій освіті дітей дошкільного віку актуалізує потребу в підготовці педагогів, здатних будувати освітній процес відповідно до сучасних завдань й оновлених підходів. Потребує з’ясування перелік спеціальних компетентностей, які мають бути сформовані у майбутнього вихователя для успішної реалізації завдань еколого-природничої освіти дошкільників. До таких компетентностей віднесено: здатність до формування у дітей первинних уявлень про природне довкілля, властивості і відношення предметів; розвитку самосвідомості; здатність до формування у дошкільників ціннісного ставлення до природи, що має вияв в екологічно доцільній поведінці й діяльності у довкіллі. Конкретизовано також результати навчання студентів. Уточнення спеціальних компетентностей і результатів підготовки майбутніх вихователів дозволило спроектувати механізми засвоєння змісту.
The change of reference points in the ecological and natural education of preschool-age children actualizes the need for training teachers who are able to build the educational process in accordance with contemporary tasks and updated approaches. The list of special competencies that should be formed by the future educator for the successful implementation of the tasks of the ecological and natural education for preschoolers requires clarification. These competencies include: the ability of children to form primary ideas about the environment, the properties and relations of objects; development of self-awareness; the ability to form a value attitude to nature in preschool children, which is manifested in environmentally friendly behavior and activities in the environment. The results of student learning are also specified. Clarification of special competences and the results of preparing future educators allowed to design mechanisms for mastering the content.