На думку автора статті
аксіологічними азимутами сучасної
освіти України мають стати гуманістичні (визнання того, хто
вчиться, і того, хто навчає, носіями
суб’єктивного досвіду, у контексті
якого вони сприймають і здійснюють
будь-які освітні та виховні впливи) й
гностичні цінності (освіта покликана
навчити молоде покоління
оптимальних способів орієнтування в
довкіллі, підготувати до
застосування набутих знань у власній
життєвій практиці в умовах
стрімко змінюваного зовнішнього
світу), цінності соціальних відносин (з
метою згуртування спільноти, для
якої характерними є втрата
цінностей та ідеалів соціально
справедливого суспільства, потрібно
реалізувати соціально зорієнтовану
модель освіти), цінності
громадянського виховання (важливими
є повага до життя й прав інших,
відповідальність, свобода,
толерантність, гуманізм, здоров’я
людини, миролюбність та інші),
цінності та ідеали в умовах відкритої
освіти (віддзеркалює пошук нових
форм, процесів перетворення
традиційних замкнутих шкіл (з
високим рівнем централізації в
управлінні) у відкриті освітні
заклади, поєднані різноманітними
зв’язками з різними галузями людської
діяльності і складовими
навколишнього середовища), цінності
сімейного виховання (утверджуються
через призму педагогічної культури
батьків, їх задоволення буттям,
усвідомлення смислу спадкоємності
поколінь, любові до людей як найвищої
міри духовності),
здоров’язбережувальні цінності
(система ідеальних зразків, на основі
яких відбувається формування
довгострокових цілей, процесу
мислення, визначення індивідуального
стилю буття та способу життя
індивіда, а у глобальному масштабі –
“здоров'я довкілля” і “здоров'я
планети”).
From this article author's
perspective, the below outlined values
should become the “axiological azimuths” of modern education in Ukraine, namely:
humanistic values (the recognition of
both that one who gains knowledge and
that one who transmits knowledge to be
the bearers of subjective experience, in
the context of which they perceive and
carry out any educational and
instructional effects) and gnostic values
(education is intended to teach the
younger generation how to best orient in
the environment, how to get ready for the
use of acquired knowledge in their own
life-related practices in a rapidly
changing surrounding world), values of
social relations (in order to consolidate a
community which is now characterized
by the loss of values and ideals of a
socially just society, it is necessary to
implement a socially oriented model of
education), the values of civic education
(it is respect for life and the rights of
others, responsibility, freedom, tolerance,
humanism, human health, peace of mind
and others that are essentially
important), values and ideals in an open
education environment (reflects the
search for new forms, transformation
processes of traditional closed schools
(with a high level of centralization in
management) into open educational
institutions, connected by various links
with various branches of human activity
and environmental components), the
values of family upbringing (they are
adopted through the prism of the
pedagogical culture of parents, through
their satisfaction with being, through the
awareness of the meaning of continuity
of generations, through the love to people
as the highest degree of spirituality),
health saving values (it is a set of perfect
samples, used as a the basis for longterm goals setting, for the process of
thinking, for choosing some personal
lifestyle and the lifestyle of the individual,
and on a global scale – for
“environmental health” and “health of the
planet”).