Досліджено проблему становлення і розвитку шкільної біологічної освіти в ЗНЗ України (1940 - 2000 рр.) шляхом конструктивно-критичного аналізу структурних компонентів системи періодизації шкільної біологічної освіти відповідно до мегаперіодів та періодів її розвитку. Розроблено концептуальні засади періодизації шкільної біологічної освіти. Виділено одиниці періодизації: етап, період, мегаперіод і встановлено критерії їх визначення. Охарактеризовано періодизацію шкільної біологічної освіти з 1940 - 2000 рр. Виокремлено генетичне ядро загальнобіологічних, спеціальних і прикладних понять, які передавались від попередніх програм з біології до наступних. Узагальнено доробок методистів О. Гончара, І. Мазепи, Д. Трайтака, У. Тюпи. Виділено генетичне ядро методичних ідей, яке є рушійною силою інноваційної діяльності педагогів.
In the dissertation the problem of the development of school biological education in comprehensive educational establishments of Ukraine (1940 – 2000) is investigated by the way of the structural analyses of the elements of the school biological education system of division into the periods according to megaperiods and periods of its development.
Conceptual positions of the division of school biological education into the periods are developed. Units of division into periods: stage, period, megaperiod and the criteria of their determination are suggested. The division of school biological education into the periods from 1940 till 2000 is developed and grounded. The characteristic features of periods, stages and megaperiods are found out at our research. The genetic kernel of biological, special and applied concepts, which are passed from the previous programs in biology to the followings, is selected. Experience of methodists like O. Honchar, I. Mazepa, D. Traytak, U. Tyupa is generalized. The genetic kernel of methodical ideas is selected. It guarantees stability of development of school biological education, its self-regulation, motivates force of teachers’ innovative activity.