Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Особливості реалізації механізмів психологічного захисту інтелектуально обдарованими підлітками

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Процик, Любов Сергіївна
dc.date.accessioned 2018-10-25T09:39:44Z
dc.date.available 2018-10-25T09:39:44Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.citation Процик, Любов Сергіївна. Особливості реалізації механізмів психологічного захисту інтелектуально обдарованими підлітками : автореф. дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 - педагогічна та вікова психологія / Процик Любов Сергіївна ; [наук. кер. Приходько Юлія Олексіївна] ; М-во освіти і науки України, Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ, 2018. - 20 с. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21424
dc.description.abstract Дисертаційне дослідження присвячене вивченню особливостей реалізації механізмів психологічного захисту інтелектуально обдарованими підлітками. У роботі висвітлено теоретичні та методологічні засади вивчення проблеми інтелектуальної обдарованості й творчості підлітків, здійснено аналіз досліджень механізмів психологічного захисту підлітків представниками різних психологічних шкіл, виділено прояви інтелектуальної обдарованості та роль механізмів психологічного захисту в розвитку особистості старшого підлітка. Встановлено три рівні інтелектуальної обдарованості: виражена, прихована, мало виражена. Доведено, що реалізація механізмів психологічного захисту підлітками залежить від рівня розвитку їх інтелектуальної обдарованості, вольових якостей, саморегуляції, самосприймання та впливає на вибір копінг-стратегій. Теоретично обґрунтовано, розроблено та апробовано програму оптимізації конструктивних механізмів психологічного захисту інтелектуально обдарованих старших підлітків. Використання комплексу вправ, спрямованих на розвиток творчої інтелектуальної обдарованості, емоційно- вольової сфери, самооцінки, мотивації, рівня домагань опосередковано сприяло оптимізації конструктивних механізмів психологічного захисту. ua
dc.description.abstract Диссертационное исследование посвящено изучению особенностей реализации механизмов психологической защиты интеллектуально одаренными подростками. В работе освещены теоретические и методологические основы изучения проблемы интеллектуальной одаренности подростков, осуществлен анализ исследований их механизмов психологической защиты представителями различных психологических школ, выделено проявления интеллектуальной одаренности и роли механизмов защиты в развитии личности подростка. На основе теоретического анализа установлено, что интеллектуальная одаренность – это уровень развития индивидуальных психологических ресурсов, который обеспечивает возможность творческой интеллектуальной деятельности. Психологические защитные механизмы – это деятельность «Я», которая появляется, когда «Я» подвержено чрезмерной активности побуждений или соответствующих им аффектов, представляющих для него опасность. Они проявляются не только в случае возникновения чрезвычайных обстоятельств, но и в повседневной жизни. Эмпирическим исследованием были выделены группы подростков с различными уровнями интеллектуальной одаренности: с выраженной, скрытой и с мало выраженной одаренностью. Установлены различия в репертуаре использования механизмов психологической защиты в выделенных нами группах испытуемых. Выяснено, что старшие подростки с выраженным уровнем интеллектуальной одаренности чаще используют конструктивные МПЗ (вытеснение, компенсация, замещение, интеллектуализацию) и адаптивные копинг-стратегии, чем подростки со скрытой одаренностью, которые интенсивно реализовывают механизмы отрицания и замещения. Наиболее часто различные механизмы психологической защиты реализуют подростки с мало выраженной одаренностью. Применение программы оптимизации конструктивных механизмов психологической защиты для подростков со скрытой одаренностью оказалось эффективным, о чем свидетельствуют улучшения показателей коммуникативной, мотивационной, эмоционально-волевой сфер. Исследуемые проявили умение управлять собственными эмоциями в стрессовых ситуациях, научились преодолевать препятствия в самореализации, анализировать их и находить пути для преодоления трудностей, развили свои интеллектуальные способности, усвоили адаптативные копинг-стратегии, сократили репертуар деструктивных и расширили конструктивный репертуар механизмов психологической защиты. ua
dc.description.abstract Dissertation research is about realization features of mechanisms of psychological protection by intellectual students. It is said about theoretical and methodological principles to study the problem of teenager’s intellectuality and creativity. Also there are the analyses of teenager’s psychological protective mechanisms by researchers of different psychological school. It is shown some intellectual manifestations and the role of elder teenager’s psychological protective mechanisms in their personal developing. Installed three levels of intellectual giftedness: expressed, hidden, little expressed. It is proved that realization of teenager’s psychological protective mechanisms depends on the level of development of their intellectual giftedness, volitional qualities, self-regulation, self-perception and influences on the choice of coping strategies. The program of constructive psychological protecting developing of intellectual elder teenagers mechanisms is motivated, created and aprobated. The use of a set of exercises aimed at developing creative intellectual giftedness, emotional and volitional sphere, self-esteem, motivation, and level of claims indirectly contributed to the optimization of constructive mechanisms of psychological protection. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Видавництво НПУ імені М.П. Драгоманова ua
dc.subject здібності ua
dc.subject обдарованість ua
dc.subject інтелект ua
dc.subject підлітки ua
dc.subject механізми психологічного захисту ua
dc.subject рівні інтелектуальної обдарованості ua
dc.subject виражений ua
dc.subject прихований ua
dc.subject мало виражений ua
dc.subject способности ua
dc.subject одаренность ua
dc.subject интеллект ua
dc.subject подростки ua
dc.subject механизмы психологической защиты ua
dc.subject уровни интеллектуальной одаренности ua
dc.subject выраженный ua
dc.subject скрытый ua
dc.subject мало выраженный ua
dc.subject skills ua
dc.subject talent (genius) ua
dc.subject intelligence ua
dc.subject teenagers ua
dc.subject mechanisms of psychological protection ua
dc.subject levels of intellectual giftedness ua
dc.subject expressed ua
dc.subject hidden ua
dc.subject less pronounced ua
dc.subject.classification 37.015.3:159.925-049.65](043.3) ua
dc.title Особливості реалізації механізмів психологічного захисту інтелектуально обдарованими підлітками ua
dc.type Other ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу