Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Формування когнітивно-емоційного сприйняття музичних творів віденських класиків майбутніми викладачами в процесі фортепіанного навчання

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Тань Сияо
dc.date.accessioned 2018-10-17T07:14:50Z
dc.date.available 2018-10-17T07:14:50Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.citation Тань Сияо. Формування когнітивно-емоційного сприйняття музичних творів віденських класиків майбутніми викладачами в процесі фортепіанного навчання : автореф. дис. ... канд. пед.наук : 13.00.02. - теорія та методика музичного навчання / Тань Сияо ; [наук. кер. Гуральник Наталія Павлівна] ; М-во освіти і науки України, Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ, 2018. - 18 с. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21215
dc.description.abstract У дисертації досліджено проблему формування когнітивно-емоційного сприйняття музичних творів віденських класиків у майбутніх викладачів у процесі фортепіанного навчання; проаналізовано стан досліджуваної проблеми в музично-педагогічній науці і практиці; розкрито зміст поняття «когнітивно-емоційне сприйняття музичних творів віденських класиків» і виведено його формулювання; розроблено й теоретично обґрунтовано компонентну структуру означеного феномена в єдності мотиваційно- спрямованого, аксіологічного, інтелектуально-емоційного і самостійно- результативного компонентів. Теоретично розроблена і експериментально перевірена авторська модель формування означеного феномена, що обумовила поетапне використання запропонованої методики під час формування когнітивно- емоційного сприйняття музичних творів віденських класиків у майбутніх викладачів у процесі фортепіанного навчання; розроблено критерії й показники оцінки її ефективності та виявлено рівні сформованості. ua
dc.description.abstract В диссертации исследовано проблему формирования когнитивно- эмоционального восприятия музыкальных произведений венских классиков у будущих преподавателей в процессе фортепианного обучения; проанализировано состояние данной проблемы в музыкально-педагогической науке и практике; раскрыто содержание понятия «когнитивно- эмоциональное восприятие музыкальных произведений венских классиков», дана его формулировка; разработана и теоретически обоснована компонентная структура данного феномена в единстве мотивационно- направленного,аксиологического, интеллектуально-эмоционального и самостоятельно-результативного компонентов. Теоретически разработана и экспериментально проверена авторская модель формирования данного феномена, что обусловило использование предложенной поєтапной методики формирования когнитивно- эмоционального восприятия музыкальных произведений венских классиков у будущих преподавателей в процессе фортепианного обучения; разработаны критерии и показатели оценки ее эффективности, выявлены уровни сформированности. ua
dc.description.abstract The thesis is devoted to the problem of formation of cognitive-emotional perception of musical works of Viennese classics by the future teachers in the process of piano learning. It is found out that realization of cognitive-emotional perception of musical works of Viennese classics requires active intellectual and emotional musical-auditory activity, the use of knowledge from various fields of scientific knowledge, from a special methodology for determining rational approaches of awareness and emotional response in the practice of professional activity. The author’s position on the theoretical foundations of the process of formation of cognitive-emotional perception of musical works of Viennese classics by the future teachers is substantiated, the content is revealed and the notion of “cognitive-emotional perception of musical works of Viennese classics” and the process of its formation are derived. The research theoretically substantiates the component structure of the investigated phenomenon, which includes a motivational-directional component that reveals orientation of the musical interests of the future piano teachers, activates their own intellectual and emotional potential and experience, enriches the style thesaurus; an axiological component that promotes awareness of the cultural value of Viennese classical music, reveals the stylistic features of its intonational-figurative content, musical forms, and the expediency of achieving the goal of mastering them in piano practice; an intellectual-emotional component that reveals the binary essence of the unity of students’ mental and emotional reactions to piano pieces of a certain style, creates the appropriate conditions for deepening the intellectual skills of comparing educational material in order to establish connections between musical phenomena; stimulates emotional activity when receiving information and performing music of Viennese classics; a self-productive component that reveals an interest in the content of specific techniques of perception of Viennese classical music and reflects self-regulation of the intellectual-emotional activity by reducing the educational-informational part and increasing self-selection, interpretation, activating the reflection on the process and the result of the use of self-regulation methods of studying and performing piano music of Viennese classics by the future teachers. The developed author’s model of formation of cognitive-emotional perception of musical works of Viennese classics by the future teachers in the process of piano learning is based on the principles of stylistic interest, musical- auditory activity, individualization, and creative presentation. The criteria and indicators of evaluation are developed; the levels of formation of cognitive- emotional perception of musical works of Viennese classics are presented. The step-by-step technique, which included three stages, was developed and experimentally verified. This structure had led to the phased use of the proposed teaching methods on the principle of complication. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Видавництво НПУ імені М.П. Драгоманова ua
dc.subject когнітивно-емоційне сприйняття ua
dc.subject твори віденських класиків ua
dc.subject майбутній викладач ua
dc.subject фортепіанне навчання ua
dc.subject когнитивно-эмоциональное восприятие ua
dc.subject произведений венской классики ua
dc.subject будущий преподаватель ua
dc.subject фортепианное обучение ua
dc.subject cognitive-emotional perception ua
dc.subject works of Viennese classics ua
dc.subject future teacher ua
dc.subject piano learning ua
dc.subject.classification 378.016:[780.8:780.616.432]:159.942.5(043.3) ua
dc.title Формування когнітивно-емоційного сприйняття музичних творів віденських класиків майбутніми викладачами в процесі фортепіанного навчання ua
dc.type Other ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу