У дисертації здійснено аналіз теоретичних підходів до вивчення проблеми
креативності, професійної креативності; розкрито сутність поняття «професійна
креативність вихователів закладів дошкільної освіти», визначено структурні
компоненти (мотиваційний, когнітивний, операційний, регулятивний), критерії
(творча мотивація професійної діяльності, творче розв’язання професійних завдань,
творча операціоналізація професійних завдань, регуляція творчої професійної
діяльності), показники та рівні (високий, достатній, середній, низький) розвитку
досліджуваної здатності.
Емпірично досліджено особливості розвитку професійної креативності в
майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти та динаміку впродовж процесу
фахової підготовки, виявлено недостатній рівень її розвитку у студентів.
Теоретично доведено доцільність застосування арт-терапії як засобу розвитку
професійної креативності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти.
Обґрунтовано модель та розроблено й апробовано програму розвитку професійної
креативності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. Доведено її
ефективність та доцільність впровадження в процес професійної підготовки
вихователів закладів дошкільної освіти у вищому закладі освіти.
В диссертации осуществлен анализ теоретических подходов к изучению
проблемы креативности, профессиональной креативности; раскрыта сущность
понятия «профессиональная креативность воспитателей учреждений дошкольного
образования», определены структурные компоненты (мотивационный,
когнитивный, операционный, регулятивный), критерии (творческая мотивация
профессиональной деятельности, творческое решение профессиональных заданий,
творческая операционализация профессиональных заданий, регуляция творческой
профессиональной деятельности), показатели и уровни (высокий, достаточный, средний, низкий) развития исследуемого явления.
Эмпирически исследованы особенности развития профессиональной
креативности будущих воспитателей, ее динамика в процессе профессиональной
подготовки, выявлен недостаточный уровень ее развития у студентов.
Теоретически доказана целесообразность применения арт-терапии как
средства развития профессиональной креативности будущих воспитателей
учреждений дошкольного образования. Обоснована модель, разработана и
апробирована программа развития профессиональной креативности будущих
воспитателей учреждений дошкольного образования. Доказана ее эффективность и
целесообразность внедрения в процесс профессиональной подготовки воспитателей
учреждений дошкольного образования в вузе.
This dissertation presents a theoretical and methodological analysis of theoretical
approaches to the creativity problem study. Psycho-physiological, cognitive, personal and
multifactorial approaches are defined.
The essence of the concepts «professional creativity», «professional creativity of teachers
of pre-school educational institutions» is revealed. Structural components (motivational,
cognitive, operational, regulatory), criteria (creative motivation of professional activity,
creative solution of professional tasks, creative operationalization of professional
assignments, regulation of creative professional activity) and indicators of the studied
quality are identified and justified. The levels of its development are characterized (high,
sufficient, medium, low).
The features of the manifestation of the professional creativity of future educators of
pre-school educational institutions are investigated empirically, its dynamics during the
process of professional training. The domination of the average level of development of
professional creativity among students-future educators is revealed.
The expediency of using of the art therapy as a means of developing of the professional
creativity of future educators of pre-school educational institutions is proved
theoretically. This is based on the multifunctionality of art therapy, its ability to act as a
means of cognition of reality, a means of influencing the emotional-sensory sphere, a
means of self-knowledge and self-development.