Педагогічні знахідки минулого стали базою для сучасних досліджень у плані підготовки сучасного вчителя до забезпечення педагогічної взаємодії в умовах становлення нової української школи. Розв’язання завдання професійної підготовки вчителя до забезпечення педагогічної взаємодії в умовах становлення нової української школи ми пов’язуємо із компетентнісним підходом. Це зумовлено тим, що саме професійна компетентність, як пріоритетна характеристика спеціаліста, опинилась у фокусі пильної уваги педагогічної науки. Аналіз досліджень з проблеми професійної компетентності педагога засвідчує, що вони спрямовані на розроблення професійних й особистісних якостей педагога та організацію поетапного процесу самовиховання професійної компетентності на визначення кореляції між професійною готовністю та компетентністю.
Проанализирован генезис научных идей в отечественной и зарубежной педагогике по проблеме педагогического взаимодействия, а также исследовано становление и развитие отечественной системы профессиональной подготовки будущего учителя. Решение задачи профессиональной подготовки учителя к обеспечению педагогического взаимодействия в условиях становления новой украинской школы мы связываем с компетентностным подходом. Это обусловлено тем, что именно профессиональная компетентность, как приоритетная характеристика специалиста, оказалась в фокусе пристального внимания педагогической науки. Анализ научных исследований проблемы профессиональной компетентности педагога свидетельствует, что они направлены на разработку профессиональных и личностных качеств педагога и организацию поэтапного процесса самовоспитания профессиональной компетентности, на определение корреляции между профессиональной готовностью и компетентностью.
The genesis of scientific ideas in Ukrainian and foreign pedagogy on the problem of pedagogical interaction is analyzed; the formation and development of the Ukrainian system of training future teacher in professional field is presented. The decision of the aim of the teacher’s professional preparation for pedagogical interaction in the conditions of forming a new Ukrainian school is associated with the competence approach by the author.
This is due to the fact that professional competence, as a priority characteristic of a specialist, is in the focus of close attention by pedagogical science.
The analysis of scientific researches with problems of professional competence (i.e., students, teachers with difficulty acquiring or maintaining developmentally appropriate levels of skill, functioning, attitudes, and/or ethical, professional, or interpersonal behavior or more settings) have broad and significant impacts across education and training) is given.
The author represents the ways in organization of process self-education of professional competence determined the correlation between professional readiness and competence.