ISSN: 2310-8290
dc.contributor.author | Лань Сіньцзюнь | |
dc.date.accessioned | 2018-05-04T12:08:05Z | |
dc.date.available | 2018-05-04T12:08:05Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Лань Сіньцзюнь. Принципи забезпечення наступності фортепіанного навчання студентів з КНР в системі музично-педагогічної освіти України / Лань Сіньцзюнь // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14 : Теорія і методика мистецької освіти : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. – Вип. 22 (27), ч. 2. – С. 127-133. | ua |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/18926 | |
dc.description.abstract | У статті визначено та обґрунтовано принципи наступності фортепіанного навчання студентів з КНР в системі музично-педагогічної освіти України, зокрема принцип адаптації та принцип виконавської самореалізації. Визначено чинники, що впливають на адаптацію першокурсників до умов фортепіанного навчання у ВНЗ. До них належать: мотивація навчально-виконавської діяльності, організація навчального процесу у вищому навчальному закладі та самостійна робота студентів в класі фортепіано. Обгрунтовано труднощі адаптації першокурсників до навчання у ВНЗ, а саме: необхідність обробки значного, обсягу інформації за короткі терміни; хвилювання, пов’язані з перехідним періодом від шкільного до дорослого життя та навчання в іншій країні; недостатній рівень сформованості навичок самостійної роботи; індивідуальні особливості сприйняття та відтворення інформації кожним студентом. Відзначено, що основою, засобом та визначальною умовою виконавського самореалізації студентів є активна виконавська діяльність, яка передбачає оволодіння необхідними знаннями у галузі музичного мистецтва в єдності з уміннями їх практичного відтворення та досвідом впровадження в педагогічну практику. На основі цих знань та умінь студентів формується професійно-педагогічна спрямованість й ціннісне ставлення до музично-педагогічної професії. | ua |
dc.description.abstract | In the article the principles of continuity and reasonable teaching piano students from China are already musically-pedagogical education of Ukraine, in particular the principle of adaptation and self-performance principle. The article notes that due to the fact that the activity of performing music teacher in the modern school is not limited to music lessons, but also used in extracurricular activities, the preparation and conduct musical evenings, musical groups working in implementing these principles in training practice is timely and necessary. Analysis of psychopedagogical and methodological literature shows a lack of scientific research, teaching and other materials that can be used to shorten the adaptation of freshmen in schools, as well as to monitor the adaptation process, providing high performance piano training, particularly in higher educational institutions. Scientists emphasize that entering freshmen students to the learning environment of studies university closely linked to the knowledge and acceptance of new social status - a student of the university, with clearly defined goals, objectives and respective responsibilities and requirements. The need to meet newly established goals and objectives of art education leads to the need to replace the old, previously developed training grounds for new, more effective. Among the factors influencing the freshmen adapt to the conditions of piano studies at universities can be noted motivation teaching and performing activities, organization of educational process in higher education and independent work of students in the class of piano. Among the difficulties of adaptation of freshmen to study at university, we note the following: the need to handle large, compared with the period of study at the school, the amount of information in a short time; excitement associated with the transition from school to adult life and study in another country; insufficient formation of independent work; individual characteristics of perception and reproduction of information each student. | ua |
dc.description.abstract | В статье определены и обоснованы принципы преемственности фортепианного обучения студентов из КНР в системе музыкально-педагогического образования Украины, в частности принцип адаптации и принцип исполнительской самореализации. Определены факторы, влияющие на адаптацию первокурсников к условиям фортепианного обучения в вузе. К ним относятся: мотивация учебно-исполнительской деятельности, организация учебного процесса в высшем учебном заведении и самостоятельная работа студентов в классе фортепиано. Обоснованы трудности адаптации первокурсников к обучению в вузе, а именно: необходимость обработки значительного, объема информации за короткие сроки; волнения, связанные с переходным периодом от школьного к взрослой жизни и обучения в другой стране; недостаточный уровень сформированности навыков самостоятельной работы; индивидуальные особенности восприятия и воспроизведения информации каждым студентом. Отмечено, что основой, средством и определяющим условием исполнительного самореализации студентов является активная исполнительская деятельность, которая предусматривает овладение необходимыми знаниями в области музыкального искусства в единстве с умениями их практического воспроизведения и опытом внедрения в педагогическую практику. На основе этих знаний и умений студентов формируется профессионально-педагогическая направленность и ценностное отношение к музыкально-педагогической профессии. | ua |
dc.language.iso | uk | ua |
dc.publisher | Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова | ua |
dc.subject | адаптація | ua |
dc.subject | виконавська самореалізація | ua |
dc.subject | виконавська діяльність | ua |
dc.subject | мотивація | ua |
dc.subject | навчальний процес | ua |
dc.subject | принципи | ua |
dc.subject | студенти | ua |
dc.subject | фортепіанне навчання | ua |
dc.subject | adaptation | ua |
dc.subject | performing self-realization | ua |
dc.subject | principles | ua |
dc.subject | performance activities | ua |
dc.subject | students | ua |
dc.subject | motivation | ua |
dc.subject | teaching piano | ua |
dc.subject | адаптация | ua |
dc.subject | исполнительская самореализация | ua |
dc.subject | исполнительская деятельность | ua |
dc.subject | мотивация | ua |
dc.subject | учебный процесс | ua |
dc.subject | принципы | ua |
dc.subject | студенты | ua |
dc.subject | фортепианное обучения | ua |
dc.subject.classification | 786.2:374 | ua |
dc.title | Принципи забезпечення наступності фортепіанного навчання студентів з КНР в системі музично-педагогічної освіти України | ua |
dc.type | Article | ua |