У дисертації визначаються основні тенденції, проблеми розвитку теорії та практики виховання дітей на засадах православної моралі в Україні. На основі порівняльного аналізу церковної та науково-педагогічної точок зору на розвиток теорії та практики виховання дітей на засадах православної моралі визначено українські православні освітньо-виховні традиції. Розкрито історичний феномен православної педагогіки як педагогіки воцерковлення. Процес розвитку православного виховання в Україні розкритий в контексті загальноєвропейського процесу розвитку педагогічної думки. Визначено шляхи впливу християнства як світової релігії на розвиток педагогічної думки в Україні. Проаналізовано вплив християнства на сучасний стан світської педагогічної науки в Україні. Виявлено головні теми, що хвилюють сучасних православних священиків і світських науковців у зв’язку із завданням морально-релігійного виховання. Розкрита загальна еволюція ідей свободи і гуманізму у вихованні, загальне та відмінне в їх інтерпретації світськими та православними педагогами. Розкрита практика вирішення проблеми морально-релігійного виховання в країнах Європи і США. Виявлені механізми дії та сформульовані окремі закономірності функціонування виховних систем.
The thesis defines main tendencies, problems of the development of theory and practice of children upbringing on the basis of orthodox morality in Ukraine. The Ukrainian orthodox educational and upbringing traditions are defined on the basis of comparative analysis of church and scientific – pedagogical views with respect to the development of theory and practice of the children upbringing based on the orthodox morality. The historical phenomena of the orthodox pedagogics as the one of the churching is discovered. The process of the development of orthodox education in Ukraine is represented in the context of the general European process of the development of pedagogical thought. The ways of influence of Christianity as a world religion on the development of pedagogical thought in Ukraine are determined. The influence of Christianity on the present state of secular pedagogical science in Ukraine is studied. The key implications that arise interest of contemporary priests and secular scientists to the effect of the implementation of morality and religion education tasks are formulated. The general evolution of the idea of freedom and humanity for the education is identified by secular and orthodox pedagogists, both the general and the different in their interpretation. The practice of addressing the problem of the moral and religion education in the countries of Europe and the USA is handled. The mechanisms of the function of various educational systems are identified on the basis of which particular patterns of the function of educational systems are formulated.