В статье освещены основные вопросы, связанные с понятием заголовка как
компрессированной формы текста. Рассмотрены особенности употребления терминов
“заглавие”, “заголовок” и “заголовочный комплекс”, а также дана общая
характеристика направлений, в русле которых традиционно изучаются заглавия как
художественных, так и массмедийных заголовков. Обосновано введение термина
“интернетпагионим” для обозначения заглавий веб-сайтов и описаны его дистинктивные
признаки.
У статті висвітлено основні питання, пов’язані з поняттям заголовка як
компресованої форми тексту. Розглянуто особливості використання термінів
“заголовок” і “заголовковий комплекс”, а також дано загальну характеристику
напрямів, у руслі яких відбувається вивчення як художніх, так і масмедійних заголовків.
Обґрунтовано введення терміна “інтернетпагіонім” на позначення заголовків веб-сайтів
та описано його дистинктивні ознаки.
The article deals with the primary issues concerning the headline as a compressive form of
the text. It extensively explores inhomogeneous titles and headings of Russian language websites
and gives a theoretical description of the key issues linked to the linguistic status of a title.
Among major issues highlighted in the paper are the following: it gives the characteristics to the
history of headlines' studies and shows typologies used in comprehensive researches. The major
scientifical approaches applied for syntax and morphological analyses of headlines are
described in the paper. Besides, the information about literature text and massmedia types of
headlines is provided in the text in comparison with the polycode headlines that function on the
web-page. The distinctive features of a polycode Internet page titles and headings were
examined (verbal and nonverbal correlation in the structure of a web-title, its laconic form,
persuasive potential for a reader) and a new term “internetpagionym” was introduced to define
the name of an internet-site.