Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Формування культури професійного мовлення майбутніх учителів української мови та літератури у процесі фахової підготовки

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Клименко, Світлана Іванівна
dc.date.accessioned 2018-03-15T07:31:37Z
dc.date.available 2018-03-15T07:31:37Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Клименко, С. І. Формування культури професійного мовлення майбутніх учителів української мови та літератури у процесі фахової підготовки : автореф. дис. ... канд. пед. наук. 13.00.04 / Світлана Іванівна Клименко ; [Наук. кер. Т. В. Гороховська] ; М-во освіти і науки України ; Нац. пед. ун-т імені М. П. Драгоманова. - Київ, 2017. – 21 с. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/18336
dc.description.abstract У роботі проаналізовано стан дослідження проблеми формування культури професійного мовлення майбутніх учителів української мови та літератури у процесі вивчення фахових дисциплін у вітчизняній та зарубіжній літературі. Уточнено понятійно-категоріальний апарат, зокрема сутність базових понять, визначено особливості формування культури професійного мовлення майбутніх учителів української мови та літератури у процесі фахової підготовки у вищому педагогічному навчальному закладі засобами української фразеології. На основі аналізу основних принципів і підходів до філологічної освіти визначено, теоретично обгрунтовано й експериментально перевірено педагогічні умови формування культури професійного мовлення майбутніх учителів української мови та літератури. З урахуванням завдань наукового дослідження визначено критерії та показники сформованості культури професійного мовлення майбутніх учителів української мови та літератури і за допомогою цих груп критеріїв виокремлено рівні професійного мовлення майбутніх фахівців: високий, достатній, задовільний і низький. Спроектовано авторську модель формування культури професійного мовлення майбутніх учителів української мови та літератури засобами української фразеології. ua
dc.description.abstract В работе проанализировано состояние исследования проблемы формирования культуры профессиональной речи будущих учителей украинского языка и литературы в процессе изучения профессиональных дисциплин в отечественной и зарубежной литературе. Уточнено понятийно-категориальный аппарат, в частности сущность базовых понятий, определены особенности формирования культуры профессионального вещания будущих учителей украинского языка и литературы в процессе профессиональной подготовки в высшем педагогическом учебном заведении средствами украинской фразеологии. На основании анализа основных принципов и подходов к филологическому образованию определены, теоретически обоснованы и экспериментально проверены педагогические условия формирования культуры профессиональной речи будущих учителей украинского языка и литературы. С учетом задач научного исследования определены критерии и показатели сформированности культуры профессиональной речи будущих учителей украинского языка и литературы и с помощью этих групп критериев выделены уровни профессиональной речи будущих специалистов: высокий, достаточный, удовлетворительный и низкий. Определены особенности формирования культуры профессиональной речи будущих учителей украинского языка и литературы средствами украинской фразеологии которые, в частности, заключаются в том, что ориентация учебного процесса на занятиях по языковым дисциплинам должна, по нашему мнению, быть направлена на комплексное изучение языковой картины мира как составляющей гуманитаризации образования. В результате проведения формирующего этапа эксперимента подтверждено, что особенности формирования культуры профессионального вещания будущих учителей украинского языка и литературы определяются, прежде всего, специальной лексикой (терминами, профессионализмами), а также спецификой профессиональной коммуникации, основой которой является етикетное общение. Разработана система упражнений с использование фразеологизмов, которая способствовала обогащению тезауруса студентов и выработке умений и навыков их нормативного употребления. Разработана авторская модель формирования культуры профессиональной речи будущих учителей украинского языка и литературы средствами украинской фразеологии. ua
dc.description.abstract The state of study on creating a culture of professional speech of the future teachers of Ukrainian language and literature in the study of professional disciplines in domestic and foreign literatures were analyzed in the work. Concepts and categories of the particular nature of basic concepts, the peculiarities of creating a culture of professional speech of the future teachers of Ukrainian language and literature in the course of professional training in pedagogical high school by means of Ukrainian phraseology were clarified. The author developed a model of professional speech culture of future teachers of philology by means of Ukrainian phraseology. The analysis of the basic principles and approaches to the humanities in general determined pedagogical conditions of professional speech culture of the future teachers of Ukrainian language and literature was performed. Given the research objectives criteria and indicators of formation of professional speech culture of future teachers and linguists were defined and with these criteria levels of professional speech of future professionals were singled out: high, sufficient, solid and low. The features of forming professional speech culture of the future teachersphilologists by means of Ukrainian phraseology were defined in particular, the author has come to the opinion that the orientation of the educational process in the classroom for language courses should be aimed at a comprehensive study of the language picture of the world as part of humanistic education. As a result of the formative stage of the experiment it was confirmed that the characteristics of the formation of professional speech culture of the future teachers of Ukrainian language and literature are determined, above all, by a special vocabulary (terms, professionalisms) and specific professional communication, which is the basis of communication etiquette. The system of exercises with the use of phraseology was developed that helped enrich the thesaurus of students and the development of skills and their regulatory use. Effective pedagogical conditions were theoretically grounded and experimentally determined and model of professional speech culture of the future teachers of Ukrainian language and literature in the course of professional training in higher educational institutions was developed. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject культура професійного мовлення ua
dc.subject майбутні вчителі української мови та літератури ua
dc.subject фахова підготовка ua
dc.subject засоби української фразеології ua
dc.subject культура профессиональной речи ua
dc.subject будущие учителя украинского языка и литературы ua
dc.subject профессиональная подготовка ua
dc.subject средства украинской фразеологии ua
dc.subject professional speech culture ua
dc.subject future teachers of Ukrainian language and literature ua
dc.subject professional training ua
dc.subject tools Ukrainian phraseology ua
dc.subject.classification 351:355:37 (477) ua
dc.title Формування культури професійного мовлення майбутніх учителів української мови та літератури у процесі фахової підготовки ua
dc.type Other ua


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics