Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Соціально-педагогічна технологія медіаторства у вирішенні конфліктів між молодшими підлітками

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Білик, Наталія Михайлівна
dc.date.accessioned 2018-03-02T14:32:37Z
dc.date.available 2018-03-02T14:32:37Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Білик, Н. М. Соціально-педагогічна технологія медіаторства у вирішенні конфліктів між молодшими підлітками : автореф. дис. … канд. пед. наук 13.00.05 / Наталія Михайлівна Білик ; [наук. кер. Л. І. Тимчук] ; М-во освіти і науки України ; Нац. пед. ун-т імені М. П. Драгоманова. - Київ, 2017. – 20 с. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/18235
dc.description.abstract У дисертації представлено соціально-педагогічну технологію медіаторства як технологію вирішення конфліктів між молодшими підлітками у загальноосвітній школі. Запропоновано алгоритм соціально-педагогічної технології медіаторства у вирішенні конфліктів між молодшими підлітками: діагностика проблеми, пошук рішення, вибір технології, постановка мети і завдань, впровадження технології, оцінювання вирішення проблеми та ефективності технології. Обґрунтовано соціально- педагогічні умови реалізації даної технології: готовність спеціалістів психологічної служби школи до використання технології, забезпечення участі молодших підлітків у її здійсненні, організаційно-методичне забезпечення реалізації технології. Експериментально перевірено та доведено ефективність даних умов. ua
dc.description.abstract В диссертации представлена социально-педагогическая технология медиаторства как технология решения конфликтов между младшими подростками в общеобразовательной школе. Предложен алгоритм социально-педагогической технологии медиаторства в разрешении конфликтов между младшими подростками: диагностика проблемы, поиск решения, выбор технологии, постановка целей и заданий, внедрение технологии, оценка решения проблемы и эффективности технологии. Обоснованно социально-педагогические условия реализации данной технологии: готовность специалистов психологической службы школы к использованию технологии, обеспечение участия младших подростков в ее осуществлении, организационно-методическое обеспечение реализации технологии. Экспериментально проверено и доказано эффективность данных условий. ua
dc.description.abstract In the dissertation theoretically grounded socio-pedagogical technology of mediation in resolving conflicts between younger teenagers in secondary schools, revealed its contents, organizational and procedural characteristics. The author described and developed algorithm of socio-pedagogical technology of mediation in resolving conflicts between younger teenagers. Implemented socio-pedagogical technology of mediation in resolving conflicts between younger teenagers in secondary schools, which includes the following steps: diagnostics of problem, search for solutions and selection of technology, formulation the aim and tasks, implementation technology (evaluation of resources, the possibilities of using technology, training to work on technologies of mediation, work of coordinator with teenagers, training mediators among younger teenagers, the implementation of peer mediation, support of pupils- mediators), evaluation solve problems and efficiency of technology. During pedagogical experiment has been implemented socio-pedagogical conditions of socio-pedagogical technology of mediation in resolving conflicts between younger teenagers in secondary schools: readiness by specialists (social pedagogue or psychologist) of school psychological service to use the technology of mediation, involving the young teenagers – ensuring the participation of younger teenagers in the implementation of technology of mediation, organizational and methodological support the implementation of technology of mediation in resolving conflicts among younger teenagers. Formed and tested diagnostic tools for research of professional readiness of specialists to use socio-pedagogical technology of mediation, researching of the state of conflict in the school among younger teenagers, evaluating the effectiveness of socio-pedagogical technology of mediation in resolving conflicts between younger teenagers – the participants of the educational process. Results of the research confirmed that during the introduction of socio-pedagogical technology of mediation in resolving conflicts among younger teenagers traced positive dynamics in the reduction of destructive indicators in resolving conflicts. Increased level of readiness of specialists to using technology of mediation. Among the pupils decreased number and frequency of aggressive, violent and antisocial manifestations high level of conflict is fell. Implementing socio-pedagogical technology of mediation in resolving conflicts between younger teenagers in secondary school are effective and efficient. By the author is clarified the next positions: the essence of concepts «Mediation», «Procedure of Mediation», «School Mediation», «Peer Mediation»; features of technology of mediation as conflict resolution among younger teenagers; features of conflicts among young teenagers, features of conflicts among younger teenagers. Systematized materials for a training program for younger teenagers for their involvement in the technology of mediation, the methodical seminar-training and practical lessons is been developed for specialist of school psychological service, prepared Textbook for students, been formed and approbated diagnostic tools for research of professional readiness of specialists for use socio-pedagogical technology of mediation, study the state of conflict in the school among younger teenagers, evaluating the effectiveness of socio- pedagogical technology of mediation in resolving conflicts between younger teenagers – participants of the educational process. Further development got forms implementation in the educational environment of technology of mediation as an instrument to resolve conflicts. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher НПУ імені М.П. Драгоманова ua
dc.subject процедура медіаторства ua
dc.subject соціально-педагогічна технологія ua
dc.subject конфлікт ua
dc.subject молодші підлітки ua
dc.subject конфлікт між молодшими підлітками ua
dc.subject медіаторство ua
dc.subject шкільна медіація ua
dc.subject медіаторство однолітків ua
dc.subject соціально-педагогічна технологія медіаторства ua
dc.subject соціально-педагогічні умови ua
dc.subject социально-педагогическая технология ua
dc.subject конфликт ua
dc.subject младшие подростки ua
dc.subject конфликт между младшими подростками ua
dc.subject медиаторство ua
dc.subject процедура медиаторства ua
dc.subject школьная медиация ua
dc.subject медиаторство ровесников ua
dc.subject социально-педагогическая технология медиаторства ua
dc.subject социально-педагогические условия ua
dc.subject socio-pedagogical technology ua
dc.subject conflict ua
dc.subject younger teenagers ua
dc.subject the conflictbetween younger teenagers ua
dc.subject mediation ua
dc.subject procedure of mediation ua
dc.subject school mediation ua
dc.subject peermediation ua
dc.subject socio-pedagogical technology of mediation ua
dc.subject socio-pedagogical conditions ua
dc.subject.classification 373.3.013.42:316.48 ua
dc.title Соціально-педагогічна технологія медіаторства у вирішенні конфліктів між молодшими підлітками ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу