Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Формування професійної компетентності у майбутніх фахівців екологів під час лабораторних занять з екологічних біотехнологій

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Шевченко, Валентина Григорівна
dc.contributor.author Лавріненко, Вікторія Михайлівна
dc.date.accessioned 2018-01-04T12:29:08Z
dc.date.available 2018-01-04T12:29:08Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Шевченко, В. Г. Формування професійної компетентності у майбутніх фахівців екологів під час лабораторних занять з екологічних біотехнологій / В. Г. Шевченко, В. М. Лавріненко // Наукові записки [Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка]. Серія : Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти : зб. наук. праць. – Кропивницький : КДПУ імені В. Винниченка, 2017. – Вип. 11 (IV). – С. 117 - 120. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/17271
dc.description.abstract У статті розглянуто різноманітні підходи до визначення поняття «компетентність». Описана сутність поняття «професійна компетентність». В статті зазначені характеристики та складові професійної компетентності. Розкрито методичні особливості формування професійної компетентності у майбутніх фахівців екологів під час виконання лабораторних занять з дисципліни «Екологічні біотехнології». Розглядається роль лабораторних робіт із даної дисципліни у формуванні професійних компетентностей майбутніх екологів. Описані методичні функції підготовчого, основного та кінцевого етапу лабораторного заняття. До основних груп професійних навичок, необхідних для студентів екологів і які формуються під час виконання лабораторного заняття належать інтелектуальні та сенсомоторні. Вказано форми роботи, які є важливим засобом оперативного зворотного зв’язку між викладачем і студентом. ua
dc.description.abstract Due to the abrasive relationships between human and environment, there is a significant demand for highly qualified specialists in the field of ecology. The article deals with various approaches to the following definitions as «competence» and «professional competence». In the article specific characteristics and components of professional competence, which reflect its essence and content, are indicated. Professional competence is an integrated, all-inclusive concept that combines the acquired knowledge, skills and experience, as well as abilities of individual, indicators of general culture and ability to perform professional duty. Competent specialist must have professional knowledge, skills and experience, make right and the most optimal solutions, have analytical and critical thinking, as well as understand and accept the points of view of his or her colleagues. The article contains methodological features of formation of professional competence of future environmental experts during their laboratory classes on course «Environmental Biotechnology». Also the role of the laboratory classes on the abovementioned course in the formation of professional competences of the future environmental experts is discussed in the article. Described the methodological functions of preparatory, main and final stages of the laboratory class. During the preparatory stage formulation of the educational goal and creation of the cognitive motivation are very important. To generate the cognitive interest to the topic that should be studied it is necessary to give relevant examples, which demonstrate the professional importance of this material. During the main stage of the laboratory class it is advisable to make the formation of professional skills and experience of future environmental expert. The main groups of professional skills, needed for studentsecologists, which are formed during the laboratory classes, are intellectual and sensory-motor groups. Intellectual skills are developed during the performance of various tasks of different level of complexity. Sensory-motor skills are formed during the preparation of specimens, when students work with microscopes and instruments, in the process of schematic representation of certain objects during the execution of laboratory works in their workbooks. During the consolidation of knowledge at laboratory classes students perform logical tasks on the basis of existing theoretical knowledge and associative connections. ua
dc.description.abstract В статье рассмотрены различные подходы к определению понятия «компетентность». Описывается сущность понятия «профессиональная компетентность». Раскрыты методические особенности формирования профессиональной компетентности у будущих специалистов экологов во время выполнения лабораторных занятий по дисциплине «Экологические биотехнологии». ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Вид-во РВВ КДПУ імені В. Винниченка ua
dc.subject біотехнологія ua
dc.subject екологія ua
dc.subject лабораторне заняття ua
dc.subject компетентність ua
dc.subject формування професійних компетентностей ua
dc.subject biotechnology ua
dc.subject ecology ua
dc.subject laboratory classes ua
dc.subject competence ua
dc.subject formation of professional competence ua
dc.subject биотехнология ua
dc.subject экология ua
dc.subject лабораторное занятие ua
dc.subject компетентность ua
dc.subject формирование профессиональных компетентностей ua
dc.subject.classification 378.011.3 – 051: 502/504 ua
dc.title Формування професійної компетентності у майбутніх фахівців екологів під час лабораторних занять з екологічних біотехнологій ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу