У статті розглядаються практичні рекомендації по застосуванню оздоровчого бігу в самостійних заняттях осіб
різного віку для покращання здоров’я та фізичного стану. Надається детальний опис розминки та заминки, програм занять
оздоровчим бігом, переліку рухових завдань та вправ, самоконтролю за навантаженням та самопочуттям за показниками
пульсу. Педагогічна характеристика елементів техніки бігу призначена сприяти підвищенню ефективності навчання. Також
розглядається можливість правильного розуміння послідовності алгоритму виконання рухів бігуна при виконанні оздоровчого
бігу, рекомендуються найбільш загальні принципи, якими необхідно керуватися.
В статье рассматриваются практические рекомендации по использованию оздоровительного бега в
самостоятельных занятиях людей разного возраста для улучшения здоровья и физического состояния. Даётся подробное
описание разминки и заминки, программ занятий оздоровительным бегом, применением двигательных заданий и упражнений,
самоконтроля за нагрузкой и самочувствием по показателям пульса. Педагогическая характеристика элементов техники бега
предназначена содействовать повышению эффективности обучения. Также рассматривается возможность правильного
понимания последовательности алгоритма выполнения движений бегуна во время выполнения оздоровительного бега,
рекомендуется наиболее общие принципы, которыми необходимо руководствоваться.
In this article we
consider practical recommendations on the usage of jogging in trainings of people of all ages in order to improve health and physical state.
We provide detailed description of the warm-up, which consists of light jogging or fast walking. Its duration depends on individuals. The
warm-up as a start prepares organs and systems of organism for the future effective and economic work. After the warming jog or walk it’s
advisable to make 8-10 general developmental exercises which should influence coherently different parts of the system. At first, small
bioelements like bones and feet are warmed up with the help of circular motions and shakings. Then neck muscles, muscles of the shoulder
girdle, abdominal muscles and the muscles of the lower extremities should warm up.
Further we deal with the most popular programs of jogging, the list of motional tasks and exercises, self-control and the load in
terms of feeling the pulse. Teachers’ characteristics of the elements of the technique of running are intended to enhance the effectiveness of training.
We also consider the possibility of proper understanding of the sequence of movements in jogging during the performance; we
recommend the most general principles that should be followed:
- the load must always meet functionality of those who are involved in activity;
- running should be easy; start running slowly; run in a day; run for cheerfulness.
Concluding the review of programs of jogging activity we recommend some literature available data below and information that is
used in practical applications of these activities.
An important element in the training sessions of jogging is a hitch - the final part of the session. It is as important part of the activity
as the warm-up. The aim is not to calm breathing and heart rate but to help the heart to cope with suddenly emerging difficulties. A few
breathing exercises combined with walking or light jogging at the end of the training sessions solve these problems.