У дисертації наведене теоретичне узагальнення і нове вирішення наукової проблеми, що виявляється в обґрунтуванні загальнопедагогічних умов реалізації ідей гуманітаризації природничо-наукової освіти старшокласників в загальноосвітніх навчальних закладах України.
Визначено загальні педагогічні умови гуманітаризацїї природничо-наукової освіти старшокласників у загальноосвітніх навчальних закладах України: урахування взаємозв’язку і поєднання ідей гуманізації та гуманітаризацїї в природничо-науковій освіті; інтеграції природничо-наукового знання та історії його розвитку як у світі, так і в Україні; встановлення діалогічних зв’язків взаємодії природничо-наукового і гуманітарного знання та методів їх отримання у педагогічному процесі; дотримання діалогічності, особистісно-орієнтованого підходу, суб’єкт-суб’єктної взаємодії вчителя і учня у педагогічному процесі; розробки і нарощування системного дидактичного наповнення реалізації ідей гуманітаризації природничо-наукової освіти; смислотворчої діяльності вчителя у процесі навчання природничо-науковим дисциплінам, фасилітації осмисленого учіння; надання вивченню природничо-наукових дисциплін старшокласниками проблемного, діяльнісно-творчого характеру засобами використання пошуково-дослідницьких навчальних завдань і задач з гуманітаризаційним навантаженням.
Теоретично обґрунтовано принципи проектування технології гуманітаризації природничо-наукової освіти старшокласників у загальноосвітніх навчальних закладах.
The dissertation includes a theoretical generalization and a new solution of the scientific issue consisting in substantiation of general pedagogical conditions of realization of humanitariazation ideas in teaching natural science to high school students of general education institutions of Ukraine.
There have been revealed the general pedagogical conditions of the realization of ideas of humanitariazation of teaching natural science to high school students of general education institutions of Ukraine: taking into account the correlation of combining ideas of humanity and humanitariazation of teaching natural science to high school students; integration of the knowledge of natural science and history of its development in the world as well as in Ukraine; establishment of dialogue connections of interaction of the knowledge of natural science and humanities as well as methods of obtaining them; observing dialogization, personally oriented approach, subject-to-subject interaction of a teacher and student in the educational process, development and accumulation of the system didactic filling of realization of ideas of humanitariazation of teaching natural sciences; creative approach of a teacher in teaching natural science, facilitation of intelligent learning; adding to the study of natural sciences by high school students of a problem and active-creative nature by means of utilizing search and research educational tasks as well as tasks with humanitariazation load.
There have been made a theoretical substantiation of the principles of designing technology of humanitariazation of teaching natural science to high school students of general education institutions of Ukraine.