Дисертація присвячена системному аналізу педагогічних поглядів давньоруського митрополита Климента Смолятича (ХІІ ст.) крізь призму діалогу культур як філософсько-гуманістичної традиції вітчизняної освіти і виховання.
У дисертаційному дослідженні розглянуто особливості світогляду і творчої життєдіяльності Климента Смолятича, педагогічну персоналію якого визначено як своєрідний феномен взаємодії історико-культурних й освітніх традицій (античної, візантійської, болгарської, західноєвропейської, іудейської, далекосхідної, місцевої).
Виокремлено й теоретично обгрунтовано педагогічні зміст і спрямованість світоглядної позиції митрополита як “філософії педагогіки”. Діалогові аспекти філософсько-педагогічної думки Смолятича розкрито на прикладі гуманістичних цілепокладань (образу людини) та виховних цінностей його творчості, побудованої на засадах полікультурності й зорієнтованої на формування цілісної особистості в єдності її навчання, виховання й розвитку.
На підставі розкриття діалогової сутності педагогічних поглядів Климента Смолятича окреслено перспективи їх упровадження в практику сучасної освіти, особливо з урахуванням пріоритетів діалого-культурологічного підходу.
A thesis is dedicated to system analysis of pedagogical views of Old Russian metropolitan Klyment Smolyatych (XII century) in the light of a dialog of cultures as a philosophic and humanistic tradition of native education and upbringing.
Peculiarities of world view and creative action of Klyment Smolyatych, whose pedagogical person is determined as original phenomenon of interaction of historical, culture and educational traditions (antique, Byzantine, Bulgarian, Western European, Judaic, Far Eastern and local) are considered in thesis.
Pedagogical matter and direction of world view position of metropolitan as "philosophy of pedagogic" are separated and theoretically founded. Dialog aspects of philosophic and pedagogical conception of Smolyatych are shown by the example of humanistic purposefulness (of human image) and of educational values of his creative work, based on the principles of poly culture and directed on integrity of personality in unity of its education, upbringing and development.
Perspectives of pedagogical views of Klyment Smolyatych application to modern educational practice are described on the basis of its dialog essence opening, taking into account priorities of dialog and culture method especially.