Науковий істеблішмент проявляє інтерес
до процесів трансформації інституту
освіти та надають поштовх до
методологічного пошуку та встановлення
чинників, що слугують мірилом
дискурсивної узгодженості орієнтацій
суб’єктів освітнього простору з
оновленими імперативами освіти.
Неподільність свідомості суб’єкта та
потенціалу навколишнього середовища, що фактично формують єдине ціле – є
загальним проявом холістичних тенденцій
сучасного конструктивізму. До кола наукових праць, в яких
якнайповніше розкриваються
загальнотеоретичні основи філософського
конструктивізму слід віднести праці
Е. Томпсона, Е. Роша, Е. Телена,
К. Касторіадіса, А. Ное. Вища освіта
пов’язана створювати умови, за яких
стають можливими процеси породження
знань самими студентами в процесі
активної освітньо-виховної діяльності.
Конструктивістська парадигма в межах
некласичної філософії активно застосовує
поняття «енактивізм» (enactivity), яке
поєднує в собі проекцію культурно
детермінованих схем пізнавальної
діяльності та онтологічну реальність
реалізації власних освітніх інтересів особи.
В статті з позицій сучасного
епістемологічного конструктивізму
аргументується щільний зв'язок
когнітивної діяльності молодого фахівця
та визначення «локалів» його професійних
інтересів. Останні розуміються в межах
проективно-конструктивного відношення
суб’єкта до освітнього середовища. З
позицій енактивізму розкривається
механізм «констеляції» освітніх інтересів.
Особистісне та
професійне самовизначення в контексті
енактивізму не зводиться до позиції
студентства в освітній системі, навпроти
бачиться процесом і результатом
стосунків між різними суб’єктами
освітнього простору, що відтворюють і
оновлюють соціокультурні практики в
своїх прагненнях та інтересах.
Urgency of the research. Scientific
establishment is interested in the
transformation processes of the institute of
education and gives an impetus to whole, is a common manifestation of holistic
tendencies of contemporary constructivism.
Actual scientific researches and issues
analysis. The works by E. Thompson, E. Rosh,
E. Telen, K. Castoriadis, A. Noe are included
in the range of scientific works revealing the
most general theoretical foundations of
philosophical constructivism.
The research objective. Higher
education is bound to create conditions under
which the processes of knowledge generation
by the students themselves become possible in
the process of active educational and
pedagogic activity.
The statement of basic materials.
Paradigm of constructivism within the limits of
non-classical philosophy actively applies the
concept of inactivity, which combines in itself
the projection of the charts of cognitive activity
determined in a civilized manner and
ontological reality of realization of own
educational interests of personality. In the
article from positions of modern
epistemological constructivism dense
connection of cognitive activity of specialist
and determination of constellations of his
professional interests. The last are understood
within the limits of project-structural attitude
of subject toward an educational environment.
From positions of inactivity opens up the
mechanism of constellation of educational
interests.
Conclusions. Personal and
professional self-determination in the context
of enactivism is not confined to the position of
students in the educational system, on the
contrary, it is seen as the process and result of
relations between different subjects of
educational space, that reproduce and update
social and cultural practices in their
aspirations and interests.