Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Психологічні засади формування комунікативної діяльності дітей старшого дошкільного віку з системними порушеннями мовлення

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Мартиненко, Ірина Володимирівна
dc.date.accessioned 2017-07-04T07:00:38Z
dc.date.available 2017-07-04T07:00:38Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Мартиненко І. В. Психологічні засади формування комунікативної діяльності дітей старшого дошкільного віку з системними порушеннями мовлення : автореферат дис. ... докт. психол. наук : 19.00.08 / Ірина Володимирівна Мартиненко ; наук. конс. Марія Купріянівна Шеремет ; М-во освіти і науки, молоді та спорту України, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ, 2017. – 40 с. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/14901
dc.description.abstract У дослідженні здійснено теоретичний аналіз сучасних теоретико- методологічних підходів до вивчення комунікативної діяльності дітей із системними порушеннями мовлення у психології, узагальнення яких дозволило визначити психологічні механізми та розробити структурно-функціональну модель зазначеної діяльності. Визначені методологічні засади та здійснено емпіричне дослідження комунікативної діяльності дітей старшого дошкільного віку із системними порушеннями мовлення за результатами якого виокремлені типи комунікативної діяльності дітей досліджуваної категорії (пасивно-стереотипний, операційно- дефіцитарний, експресивно-прогностичний, структурно-дефіцитарний), інтер- й інтрапсихічні чинники їхнього формування, комунікативні труднощі на різних етапах реалізації комунікативної діяльності (змістові, операційні, рефлексивні). У дослідженні теоретично обґрунтовано психологічні засади формування комунікативної діяльності дітей із системними порушеннями мовлення, які становили підґрунтя для розробки та апробації системи психокорекційного впливу на розвиток зазначеної діяльності в старшому дошкільному віці, трьохкомпонентна модель якої передбачає інформативно-активізаційний, мотиваційно-розвивальний, продуктивно-діяльнісний, вербально-репродуктивний та креативно-перетворювальний етапи реалізації з уточненням змістових та організаційних особливостей роботи з педагогами, батьками, дітьми. ua
dc.description.abstract В исследовании осуществлен теоретический анализ современных психологических теоретико-методологических подходов к изучению коммуникативной деятельности детей с системными нарушениями речи (далее  СПМ), результаты которого послужили основанием для определения ее психологических механизмов и разработки структурно-функциональной модели. Определены методологические основы и проведено эмпирическое исследование коммуникативной деятельности детей старшего дошкольного возраста с системными нарушениями речи, обобщение результатов которого позволило выделить типы коммуникативной деятельности детей исследуемой категории (пассивно-стереотипный, операционно-дефицитарный, экспрессивно- прогностический, структурно-дефицитарный) и констатировать трудности на различных этапах реализации коммуникативной деятельности (содержательные, операционные, рефлексивные). Интрапсихическими факторами развития структурно-организованной коммуникативной деятельности старших дошкольников с СПМ установлены: овладение коммуникативными умениями (перцептивными, информационными, интерактивными), сформированность определенных личностных черт (лидерских качеств, организаторских способностей, креативности, направленности на сотрудничество), а интерпсихическими  продуктивное общение в семье и адекватное осознание родителями коммуникативных трудностей их детей. Выявленные типы свидетельствуют о дефицитарности коммуникативной деятельности старших дошкольников с системными нарушениями речи, что обусловило необходимость разработки психокоррекционной системы ее формирования. В диссертации теоретически обоснованы психологические подходы к формированию коммуникативной деятельности детей с системными нарушениями речи, которые определили разработку содержания и апробацию психокоррекционной системы развития этой деятельности в старшем дошкольном возрасте. Трехкомпонентная модель экспериментальной системы реализовывалась через информационно-активизирующий, мотивационно-развивающий, продуктивно-деятельностный, вербально-репродуктивный и креативно- преобразующий этапы с уточнением содержательных и организационных особенностей работы с педагогами, родителями, детьми. Экспериментальная система была разработана с целью совершенствования и развития структурно-организованной коммуникативной деятельности детей старшего дошкольного возраста с системными нарушениями речи в совокупности операционных (коммуникативных умений и средств) и личностных (коммуникативных черт) ее составляющих. Методологическими основами исследования выступили деятельностный, личностно-ориентированный, системный и личностно-коммуникативный теоретические подходы. В результате целенаправленной коррекционно-развивающей работы по формированию коммуникативной деятельности у большинства детей экспериментальной группы произошли качественные изменения в развитии всех ее компонентов. ua
dc.description.abstract The study contains theoretical analysis of the modern theoretical and methodological approaches towards researches in the field of communication activity of the children with system speech disorders found in psychology. Generalisation of these approaches allowed the author to determine psychological mechanisms of the communication activity in the given category of children and develop its structural and functional model. The research methodological background has been defined, and the empiric study of the communication activity development in senior preschool age children with system speech disorders has been conducted. The research outcomes allowed to discover specific types of communication activity in children with system speech disorders (passive and stereotypical, operational-deficient, expressive and prognostic, structure-deficient). There also has been determined the inter- and intrapsychic preconditions for their development, communication difficulties at the different stages of communication activity implementation (related to content, operations and self-reflection). The study provides theoretical substantiation for the psychological grounds for development of communication activity in children with system speech disorders, which construct the background for elaboration and validation the psychocorrectional system for communication activity development in the given category of children. The three- component model of the proposed system includes the following stages of its implementation: information and activation; motivation and development; productive activity; the stage of verbal reproduction and creative transformation. For each stage the author provides detailed description of content and organisational work with teachers, parents and children. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject комунікативна діяльність ua
dc.subject системні порушення мовлення ua
dc.subject діти старшого дошкільного віку ua
dc.subject типи комунікативної діяльності ua
dc.subject формування комунікативної діяльності ua
dc.subject психокорекційна система ua
dc.subject психологічні засади ua
dc.subject комунікативний арсенал особистості ua
dc.subject коммуникативная деятельность ua
dc.subject системные нарушения речи ua
dc.subject дети старшего дошкольного возраста ua
dc.subject типы коммуникативной деятельности ua
dc.subject формирование коммуникативной деятельности ua
dc.subject психокоррекционная система ua
dc.subject психологические основы ua
dc.subject коммуникативный арсенал личности ua
dc.subject communication activity ua
dc.subject system speech disorders ua
dc.subject senior preschool age children ua
dc.subject types of communication activity ua
dc.subject forming of communication activity ua
dc.subject psychocorrectional system ua
dc.subject psychological background ua
dc.subject personal communicative toolkit ua
dc.subject.classification 159.923.33-056.264-053.4(043.3) ua
dc.title Психологічні засади формування комунікативної діяльності дітей старшого дошкільного віку з системними порушеннями мовлення ua
dc.type Other ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу